mboost-dp1

NASA - Visible Earth

Dansk OpenStreetMap i kraftig udvikling

- Via MicroFormats - , redigeret af Pernicious

Af de ting, internettet har revolutioneret, finder man blandt andet måden, vi tænker og bruger kort på. Tænker man bare 10 år tilbage, vil man huske, hvor besværligt det var at finde præcist fra A til B med meters præcision.

Der findes i dag mange gode kommercielle valgmuligheder, f.eks. Google Maps, Bing Maps, Krak Kort, DGS Kort og Mapquest, bare for at nævne nogle få. Ved nærmere undersøgelse kan man dog hurtigt gøre sig klart, at ingen af de kommercielle leverandører er gode til alt.

Oftest er mangelfuld nomenklatur og manglende veje med til at gøre ruteplanlægning besværligt for eksempelvis cyklister, og i udlandet kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse at planlægge en rute i sin bil med sin mobiltelefon koblet op mod et kort på internettet.

Dertil kommer uforståelige og uspiselige brugsbetingelser, som fanger brugerene i penible situationer, som newz.dk tidligere har berettet om.

OpenStreetMap.org (OSM) er et projekt, der prøver at fange alle trådene, og kan simplificeret beskrives som kortpendanten til Wikipedia.org.

OSM har også et dansk community, der tager sig af at kortlægge Danmark under CC-BY-SA og ODbL-licenserne, og er et af de største crowdsourcing projekter i Danmark. Det kan virke som en uoverskuelig opgave, men igennem de seneste måneder har projektet været i kraftig udvikling.

I november færdiggjorde OSM opdateringen af alle addresser til de nyere OSAK-addressedata, som staten frit lægger tilgængeligt. I december 2010 fik OSM lov til at aflede vektordata fra Bings 15 cm højopløsningsbilleder, hvilket nu begynder at kunne ses på datamængden i de ti største byer i Danmark, som er ved at være vej-komplette.

I januar 2011 fik OSM en aftale i stand med det danske kortfirma Fugro Aerial Mapping A/S om frit at måtte aflede vektordata fra deres fuldstændigt dækkende 40 cm kort af Danmark og på bare 3 uger steg datamængden i Danmark med 9 %, hvilket man med selvsyn kan se her.

Kolding er den første større by, som er vej-, cykelsti-, og gangstis-komplet, noget som selv ikke kommercielle kort kan prale af.

Skulle man ikke være tilfreds med resultatet på en søgning, kan man oprette en bruger og selv rette data. OSM har lokalt såvel som globalt haft et godt efterår og har i dag en brugerbase, der lige er nået 350.000 kortlæggere.

Lokalt har IT&T lagt mærke til OSM og bruger OSM som case study i deres Government 2.0 diskussionsoplæg. På grund af OSM’s gode stime har bloggen Microformats.dk sat spot på fænomenet i artikelserien “Dit og mit kort”, som giver langt flere informationer om crowdsourcing og kortlægning.





Gå til bund
Gravatar #1 - bjerh
31. jan. 2011 13:51
Nomenklatur? Wtf? Skriv dog på almindeligt dansk. Navnefortegnelse er altså sigende nok - i hvert fald for det fleste af os.

Edit: Hov, men ellers er jeg selvfølgelig helt oppe at køre, over udviklingen. Jeg husker stadig de gode gamle dage, hvor man havde 4-5 siders udskrift fra Krak, som man kulle følge til punkt og prikke, for at kunne bruge... da man ellers let ville komme af sporet.
Gravatar #2 - mfriis
31. jan. 2011 13:53
Det er da et super godt arbejde. Dog kan det vise sig at være spildt når forprojektet til Digital Vejnet (http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=documen...) bliver færdigt.

Projektet skal blandt andet samle kommuner, regioners og statens vejkort i én database.

Kommunernes kort over sig selv er så tæt på 100% præcise det kan blive og en samling af de kort i en database gør at de danske veje vil være komplet digitaliseret inklusiv metadata info om vejens bredde, tilstand, cykelstier, fortov osv.

Det afhænger selvfølgelig af hvilken forretningsmodel man vælger til projektet men vi har allerede set andre offentlige digitaliseringer som eksmepelvis DAV (adresse database) blive gratis for private borgere at bruge mens virksomheder skal betale for adgangen. Så mon ikke det bliver noget i samme stil her.
Gravatar #3 - brostenen
31. jan. 2011 13:59
Af de ting internettet har revolutioneret, er blandt andet måden vi tænker og bruger kort på. Tænker man bare 10 år tilbage, vil man huske hvor besværligt det var at finde præcist fra A til B med meters præcision.

Svært???? Hvad fanden menes der? Eller er det fordi forfatteren ikke ved noget om geografi?
Jeg kender til et "hjul", som man kører over et landkort, og alt efter målestoksforholdet, kan man aflæse i de forskellige ringe.
At læse et rigtigt kort, har aldrig været en videnskab, ej heller svært på nogen som helst måde....

På den anden side, så er det som nu gør det "nemt", (google maps, street view gps navigatorer) noget som fordummer, da det er alt for nemt. Men på den anden side, så er de stærke alternativer.... :-)
Gravatar #4 - freesoft
31. jan. 2011 14:11
mFriis (2) skrev:
Dog kan det vise sig at være spildt når forprojektet til Digital Vejnet (http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=documen...) bliver færdigt.


Spændende, men mon det også dækker alle skove, små stier, butikker, postkasser, vandhaner, og alt andet end lige veje som også kan mappes i OSM?
Så "vores" arbejde er nok næppe spildt :-)

Men hvis det er kort som det fra Billund Kommune der bliver frit tilgængeligt så vil det da hjælpe en del mere end Fugro billederne.
Gravatar #5 - mfriis
31. jan. 2011 14:19
#4 Postkasser vil næppe kunne findes i databasen. Men Natur og Jordbrug (mener afdelingen hedder det i kommunerne) har uden tvivl et digitalt kort over de stier og veje der findes i de offentlige skove og naturområder. Man mapper sjældent private områder (da de er private) dog vil private skove med tvungen offentlig adgang være optegnet.

Vandhaner ved jeg ikke lige hvad er (jeg har en i mit køkken men det er vel ikke specielt relevant på et kort?) men kommunen har også en optegnelse over Vandrør og fjernvarme. Tvivler dog på de er med i digital vejnet :) Men der er da mulighed for det.

Min pointe er egentligt bare at det er fjollet at optegne ting to gange, specielt når du har betalt din kommune for at gøre det. Det giver langt mere mening at presse på for at få dataen stillet til rådighed (det er jo også din data, du har betalt for den).

Gravatar #6 - freesoft
31. jan. 2011 14:36
Med vandhaner mente jeg: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dd...

Postkasser kunne PostDK så måske udlevere.

Ja, umiddelbart burde det jo slet ikke være nødvendigt at presse for at få data.
Gravatar #7 - Montago.NET
31. jan. 2011 15:06
bjerh (1) skrev:
Nomenklatur? Wtf? Skriv dog på almindeligt dansk. Navnefortegnelse er altså sigende nok - i hvert fald for det fleste af os.


tror vidst der er nogen der skal blære sig med fremedord - eller at de spiller for meget Scrabble...
Gravatar #8 - lorric
31. jan. 2011 15:35
#1 og #7 - Eller også er "nogen" bare ikke bange for de "svære" ord.

Og jeg er enig i at de IT baserede services gør ruteplanlægning et cetera (undskyld det svære ord) meget lettere, men at sige at det var svært for 10 år siden...
Gravatar #9 - Remmerboy
31. jan. 2011 16:07
Osm har da reddet mig fra at fare vild i benelux landene i sommers. Der var nemlig også hoteller optegnet (ikke alle, men de fleste 4 stjerner og op), som var ganske nyttigt
Gravatar #10 - xbeeps
31. jan. 2011 16:38
Nu skrev han heller ikke "svært" han skrev "besværligt" og det er godt nok to vidt forskellige ting. Om det er fordummende eller ej er da ligegyldigt, jeg har langt vigtigere ting at tage mig til, og vil hellere end gerne have elektronikken til at tage sig af den slags, for mig, dumme detaljer.
Gravatar #11 - Ronson ⅍
31. jan. 2011 16:44
Jeg forsøgte engang at finde ud af hvordan jeg kunne hjælpe, planen var sådan set bare at køre rundt i byen, da der mangler mange veje. Men det lod til at være stort set umuligt med en androidtelefon, jeg kunne i hvert fald ikke finde en ordentlig guide dengang.

Det må da være muligt at indsamle GPS-data og bagefter navngive de forskellige veje?
Gravatar #12 - freesoft
31. jan. 2011 16:48
#11
Du behøver ikke køre rundt:
Hent http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM
Gør dette: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Fugro#JOSM
Der er en guide på wiki siden for JOSM

Dansk begynder guide: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Beginners_Gu...
Gravatar #13 - ruvald
31. jan. 2011 17:47
#12 Tak, det er sat på min når-jeg-får-tid TODO list :)

Jeg vil også gerne reklamere lidt for wikimapia
Gravatar #14 - Mulpacha
31. jan. 2011 19:43
Ronson (11) skrev:
Det må da være muligt at indsamle GPS-data og bagefter navngive de forskellige veje?

Hos mig selv og hos familie forskellige steder i landet har jeg brugt følgenden metode:
1. Gå/kør en tur med din Android mobil og optag det med OSMTracker for Android.
2. Overfør track(s) til din computer.
3. Load tracks i editoren på http://www.openstreetmap.org/.
4. Tegn og navngiv veje hen over dine tracks.

Ja, det er lidt besværligt og manuelt, men jeg fandt det nu stadig underholdende :)

Jeg har fx kortlagt Bråby Stationsby: http://osm.org/go/0NRul06yK-
og mit hjørne af DTU: http://osm.org/go/0NW5O6O37--
Gravatar #15 - Sugardad2
31. jan. 2011 21:03
Det lyder godt, er lige selv flyttet til århus, og street view har været en kæmpe hjælp til at finde ALT
Gravatar #16 - Jens Winbladh
1. feb. 2011 08:22
Hej

OSM hander om at al data er tilgængelige for alle. Dette er ikke kun 'kortet', som vi ser hos Google. Men også al bagvedliggende vektor data.
Alle (alle kan gratis oprettes som bruger) kan tilføje det data de synes er relevant. Dette kan så bruges til det som man vil.

Eksempelvis. Belysning på alle veje/stier/områder i Kolding er registreret i OSM. Så er der lavet kort til cyklister og løbere, der gerne vil dyrke deres sport i aftenstimerne. Så kan det godt være at kommunen og staten har belysnings data liggende, men det er jo ikke tilgængeligt.

Med hensyn til at det offentlige har data over alle stier etc. Så er det ikke sandt. De har klart det mest præcise (f.eks. matrikkelkort etc.), men det dækker kun nogle af dataene.
Her er et eksempel på at lokale naturvejledere i Kolding har valgt OSM data som baggrund til deres kort i foldere og kortborde i lokale skove. De havde adgang til al kommunens data, men der manglede simpelthen for mange stier etc i kommunens data. Så derfor var valget simpelt og ligetil. (se http://www.kolding.dk/pdf/20100111083920.pdf).

Derudover er der mange eksempler på at virksomheder og offentlige institutioner vælger OSM data, frem for kommerciel eller anden data. Herunder i USA, hvor offentlig geodata er frit tilgængelig (TIGER).
En undersøgelse i tyskland viser at der i der 5 største byer var 20 % mere sti data i OSM end ved f.eks. Teleatlas

OSM har også en anden tydelig force, kortet bliver rettet løbende, hvor KMS kort typisk bliver opdateret med års mellemrum.

Så kan man i OSM f.eks. se at en veje er lukket i næsten samme øjeblik som det sker ude i virkligheden. Derudover er der tilføjet data om hvilken periode arbejdet står på og hvilke regler der for den lukkede vej, f.eks. at man gerne må cykle gennem etc.
Dette har meget at sige for router for bilister og cyklister i f.eks. GSP'er etc.

Hvis vejsektoren følger alt andet som det offentlige stiller til rådighed, så vil der være en del restriktioner eller tale om betaling. Her er OSM data jo under CC-BY-SA og ODbL licens.

/Jens Winbladh



Gravatar #17 - freesoft
1. feb. 2011 09:57
Mulpacha (14) skrev:
4. Tegn og navngiv veje hen over dine tracks.


Ja og det er dejlig nemt med alle de adresse data der kommet ind.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login