mboost-dp1

Apple Inc.

Bankers krav om adgang til Apples NFC-chips sendt til hjørne

-

I Australien har fire banker bedt myndighederne se på, om Apple kunne tvinges til at give adgang til NFC-chippen i selskabets iPhones og iPads. Som det er nu, kan NFC kun bruges til Apple Pay, og bankerne stillede spørgsmålet, om der var tale om kartelvirksomhed fra Apples side.

Apple argumenterede for, at bankerne i virkeligheden bare ønsker at beskytte et lukrativt forretningsområde.

Den australske forbruger- og konkurrencemyndighed (Australia’s Competition and Consumer Commission – ACCC) har nu set på sagen og bestemt, at der er brug for mere tid til at undersøge problemstillingen.

Det forventes, at ACCC kommer frem til en afgørelse enten kort før jul eller i begyndelsen af det nye år. Den afgørelse kan blive rettesnor for lignende sager i andre lande.





Gå til bund
Gravatar #1 - fennec
19. aug. 2016 10:06
Hvordan kan det at "få adgang til iPhonen's NFC" være at "beskytte et lukrativt forretningsområde."??

Hvis bankerne ville beskytte deres forretningsområde, så havde de forsøgt at forbyde Apple Pay, for at lave deres egen løsning.

Det eneste jeg kan se, er at bankerne vil have adgang til et lukrativt forretningsområde. Og Apple nægter dem adgang.
Gravatar #2 - moulder666
19. aug. 2016 10:49
fennec (1) skrev:
Hvordan kan det at "få adgang til iPhonen's NFC" være at "beskytte et lukrativt forretningsområde."??

Hvis bankerne ville beskytte deres forretningsområde, så havde de forsøgt at forbyde Apple Pay, for at lave deres egen løsning.

Det eneste jeg kan se, er at bankerne vil have adgang til et lukrativt forretningsområde. Og Apple nægter dem adgang.


Spørgsmålet er måske også, om Apple har gang i lidt af et selvmål her. Som det er p.t. kan deres NFC kun bruges til Apple Pay.

Apples markedsandel på smartphones er i den grad for nedadgående. Hvis Apple nu rent faktisk åbnede op for, at andre løsninger også kunne fungere, ville brugeren kunne bruge andre smarte apps. Som det ser ud nu, kunne det ende i en situation hvor man står og snakker om én eller anden smart app og så siger "Nå nej - den virker ikke på iPhones." Og dét kan da næsten kun være en tabersituation for Apple.
Gravatar #3 - Ufomekaniker
19. aug. 2016 11:09
moulder666 (2) skrev:
fennec (1) skrev:
Hvordan kan det at "få adgang til iPhonen's NFC" være at "beskytte et lukrativt forretningsområde."??

Hvis bankerne ville beskytte deres forretningsområde, så havde de forsøgt at forbyde Apple Pay, for at lave deres egen løsning.

Det eneste jeg kan se, er at bankerne vil have adgang til et lukrativt forretningsområde. Og Apple nægter dem adgang.


Spørgsmålet er måske også, om Apple har gang i lidt af et selvmål her. Som det er p.t. kan deres NFC kun bruges til Apple Pay.

Apples markedsandel på smartphones er i den grad for nedadgående. Hvis Apple nu rent faktisk åbnede op for, at andre løsninger også kunne fungere, ville brugeren kunne bruge andre smarte apps. Som det ser ud nu, kunne det ende i en situation hvor man står og snakker om én eller anden smart app og så siger "Nå nej - den virker ikke på iPhones." Og dét kan da næsten kun være en tabersituation for Apple.


Jeg har alt i Apple, men du har rigtig meget ret i det du siger der. Apple burde åbne op for det osse, når nu de er igang med at åbne op for de andre ting med deres SDK :)
Gravatar #4 - Useful
19. aug. 2016 13:52
Apple prøver at skabe et falsk monopol inden for deres eget miljø.


Burde vi sige mere? hold jer fra de griske svin. :P
Gravatar #5 - Ufomekaniker
19. aug. 2016 15:15
Useful (4) skrev:
Apple prøver at skabe et falsk monopol inden for deres eget miljø.


Burde vi sige mere? hold jer fra de griske svin. :P



Alle store forretninger er griske, for ellers var de aldrig blevet så store som de er nu. Det er ingen tilfældighed at man bliver en mastodont ;)
Gravatar #6 - Useful
19. aug. 2016 15:45
Hærmoriden (5) skrev:
Useful (4) skrev:
Apple prøver at skabe et falsk monopol inden for deres eget miljø.


Burde vi sige mere? hold jer fra de griske svin. :P



Alle store forretninger er griske, for ellers var de aldrig blevet så store som de er nu. Det er ingen tilfældighed at man bliver en mastodont ;)


Så er apple mere griske end de andre, what ever.
Gravatar #7 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. aug. 2016 18:00
#6

No offence - men kan du overhovedet sige noget positivt, eller lukker du bare lort ud konstant?
Du ytrer dig utilfreds over det hele, og har negativ ordlyd i dine posts.
- senest har du brokket dig over en gammel bruger der måske/måske ikke er slettet. Hvis du er så utilfreds med at være her, hvorfor så overhovedet lave en ny bruger? Hvorfor lave en ny in the first place? Terracide, er det dig?!
Gravatar #8 - Skak2000
19. aug. 2016 20:57
Der var en interessant artikel omkring Apple Pays muligheder i Danmark på ComON idag.

http://www.computerworld.dk/art/237811/apple-pay-f...

Jeg kan bare ikke se hvilken fordel bankerne vil have med det? Da det vil koste dem profit...
Gravatar #9 - CBM
19. aug. 2016 21:51
#7: Han får ikke mine CRT skærme :-)
Gravatar #10 - Useful
20. aug. 2016 00:05
PHP-Ekspert Thoroughbreed (7) skrev:
No offence - men kan du overhovedet sige noget positivt, eller lukker du bare lort ud konstant?


Selvfølgelig kan jeg da det søtte. Det gør jeg også i størstedelen af mine posts.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (7) skrev:
Du ytrer dig utilfreds over det hele, og har negativ ordlyd i dine posts.


Ah.. Så jeg har været lidt skarp i min kritik af mangelfulde aspekter af siden, og brugt et aktuelt eksempel, så er jeg utilfreds over det hele? Hvis jeg var så utilfreds, tror du ikke jeg ville have bedt dem rette op på problemet prompte, og så skredet?

PHP-Ekspert Thoroughbreed (7) skrev:
- senest har du brokket dig over en gammel bruger der måske/måske ikke er slettet. Hvis du er så utilfreds med at være her, hvorfor så overhovedet lave en ny bruger? Hvorfor lave en ny in the first place? Terracide, er det dig?!


Hold nu kæft. Jeg havde en bruger (Denne her) som jeg havde opgivet at få tilbage. Jeg slettede min anden bruger da jeg troede siden ville lukke, og fik fat i den her igen, da jeg fandt ud af siden var tilbage.
Der er tusind af grunde til at jeg kunne have haft en anden bruger, som ikke er baseret på at jeg ligepludseligt er pisse utilfreds med at være her.

Men kan da godt se, at man ikke skal sige noget negativt om apple eller Danmarks radio, uanset hvor aktuelt det er i form af den problemstilling der snakkes om, for så bliver TB sur.


Hvis vi skal blive on topic, Jeg kaldte apple griske, og jeg sagde hvorfor. Er det for meget så sluk da for computeren.
Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. aug. 2016 00:39
#10

Læs #5 og forklar så hvorfor du øffede i #6

Apple er imho ikke mere griske end så mange andre. Hvis man ikke prøver alt på at tjene penge på de mindste ting, så når man ikke særlig langt i den verden.

Googles "Don't do evil" er jo også bare en joke - de ved jo mere om dig end du selv gør - og tjener fantastisk på reklamerne. Kan ikke se hvorfor Apple er de "onde" i det her sammenhæng.

Du er stadig mere derp end de andre, what ever.
Gravatar #12 - Useful
20. aug. 2016 00:47
PHP-Ekspert Thoroughbreed (11) skrev:
Læs #5 og forklar så hvorfor du øffede i #6


Fordi "alle er griske" er lidt et intetsigende svar. Jeg gad sådan set ikke diskutere om alle er griske, så valgte bare at købe præmissen og så sige, at apple må være de mest griske så.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (11) skrev:
Apple er imho ikke mere griske end så mange andre. Hvis man ikke prøver alt på at tjene penge på de mindste ting, så når man ikke særlig langt i den verden.


Jeg synes det er super grisk, at ville have en bid af kagen i alt. De vil essentielt have at du betaler et gebyr (banken skal betale, men kunden betaler altid) bare for at betale igennem den chip der sidder i den telefon du har købt.

Det er super grisk.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (11) skrev:
og tjener fantastisk på reklamerne.


Du kalder mig derp efter sådan en kommentar. Ja de tjener penge på reklamer.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (11) skrev:
Kan ikke se hvorfor Apple er de "onde" i det her sammenhæng.


Fordi de vil have penge for at du betale med den chip der sidder i den telefon du ejer. Det virker overhovedet ikke sammenlignelig med at google tjener penge på deres reklamer.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (11) skrev:
Du er stadig mere derp end de andre, what ever.


Højt niveau fra dig som altid :)
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. aug. 2016 14:42
#12

Herpa derp derperty derp ;-)

Og NETS er ikke griske for at tage et gebyr for at betale med den chip der sidder i dankortet? Bankerne er ikke griske for st tage gebyr for en elektronisk overførsel?

Vi kan hurtig blive enige om at Apple er griske - men at gøre det værre end andre er jo latterligt. Man kan ikke finde et eneste selskab der har så stor succes, uden at de er griske. Hvadend det er ussel mammon, eller vores privatliv er jo ligegyldigt.

Gravatar #14 - Useful
20. aug. 2016 15:00
PHP-Ekspert Thoroughbreed (13) skrev:


Og NETS er ikke griske for at tage et gebyr for at betale med den chip der sidder i dankortet?


Jeg vidste ikke at nets tog et gebyr fordi transaktionen skete med NFC chippen. Det kan jeg ikke lige finde noget om, så måske du kunne henvise ?


PHP-Ekspert Thoroughbreed (13) skrev:
Bankerne er ikke griske for st tage gebyr for en elektronisk overførsel?


Nej det er ikke som udgangspunkt grisk, at kræve et gebyr for at udføre en service. Størrelsen på gebyret kan dog være pænt grisk.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (13) skrev:
Vi kan hurtig blive enige om at Apple er griske - men at gøre det værre end andre er jo latterligt.


Nej det er ikke. Det er et aktuelt eksempel lige foran dig, hvor apple vil kræve gebyr hver gang du bruger en chip i den telefon de har solgt. Ikke fordi de yder en service ligesom nets eller banken, som du kan vælge. Men fordi chippen fysisk sidder i en telefon af deres mærke.

Det er et ekstra gebyr uden nogen nytte eller grund for kunden, udelukkende fordi apple kan.

Så kan man argumentere at alle er griske fordi de prøver at tjene lidt flere penge på det de laver, end hvad godt er.

Men her prøver apple at tjene penge på noget der ikke har en skid med dem at gøre, bare fordi.
Gravatar #15 - mvoigt27
20. aug. 2016 16:21
Ja Apple er griske, men som sagt tidligere er mange andre firmaer på samme måde, og skal lige nævnes sidste gang jeg havde noget med apple navn på var dengang de brugte IBM chips..... Ja det er da skægt at svine apple til... men helt ærligt.... de har jo tydeligvis en plads på markedet, og fint man har et alternativ til windows udover linux.... jeg havde OS2 Warp fra IBM og for vildt styresystem, som en del bankautomater stadig bruger.....
Gravatar #16 - Ufomekaniker
20. aug. 2016 16:56
ja, OS/2 Warp sparkede røv i forhold til DOS, når jeg spillede Doom 1 og 2 kan jeg huske :D

Jeg tror OS/2 Warp ville leve langt længere hvis ikke deres GUI så så fjoget ud :)

On topic:

Jeg har ikke hørt om, at Apple tager penge for at bruge NFC chippen, men det giver mening for mig, at de negler et gebyr for selve transaktionen, som er en service i stil med NETS, mellem mig og butikken.

Men jeg tror at det kun er i begyndelsen, at det kun er Apple selv der kan bruge den, så de kan få deres egen transaktionsforretning op at køre i stedet for at spænde ben for dem selv. De skal nok lukke op for det senere, når de har fået det hele til at spille, tror jeg :)
Gravatar #17 - mvoigt27
20. aug. 2016 16:58
Hærmoriden (16) skrev:
ja, OS/2 Warp sparkede røv i forhold til DOS, når jeg spillede Doom 1 og 2 kan jeg huske :D

Jeg tror OS/2 Warp ville leve langt længere hvis ikke deres GUI så så fjoget ud :)

On topic:

Jeg har ikke hørt om, at Apple tager penge for at bruge NFC chippen, men det giver mening for mig, at de negler et gebyr for selve transaktionen, som er en service i stil med NETS, mellem mig og butikken.

Men jeg tror at det kun er i begyndelsen, at det kuner Apple selv der kan bruge den, så de kan få deres egen transaktionsforretning op at køre i stedet for at spænde ben for dem selv. De skal nok lukke op for det senere, når de har fået det hele til at spille :)


Det sidste styresystem jeg havde på disketter, tror det var 24 styks eller noget ligende....
Gravatar #18 - Ufomekaniker
21. aug. 2016 09:31
mvoigt27 (17) skrev:
Hærmoriden (16) skrev:
ja, OS/2 Warp sparkede røv i forhold til DOS, når jeg spillede Doom 1 og 2 kan jeg huske :D

Jeg tror OS/2 Warp ville leve langt længere hvis ikke deres GUI så så fjoget ud :)

On topic:

Jeg har ikke hørt om, at Apple tager penge for at bruge NFC chippen, men det giver mening for mig, at de negler et gebyr for selve transaktionen, som er en service i stil med NETS, mellem mig og butikken.

Men jeg tror at det kun er i begyndelsen, at det kuner Apple selv der kan bruge den, så de kan få deres egen transaktionsforretning op at køre i stedet for at spænde ben for dem selv. De skal nok lukke op for det senere, når de har fået det hele til at spille :)


Det sidste styresystem jeg havde på disketter, tror det var 24 styks eller noget ligende....


Var det Windows 95? De disketter vejede jo tilsammen et par kilo snart :D

Gad vide hvad Windows 10 Enterprise Edition egentlig ville fylde på disketter?

Styresystemer er blevet store idag. Første gang det for alvor gik op for mig hvor store de var blevet, var at da jeg skulle brænde en ned på en CD krævede den sgu en DVD i stedet for. Springet fra Disk til CD var enormt, og så da det var ovrestået og gået videre til DVD uden jeg tænkte over det, var det bare lige hvaaaaad?!? :D
Gravatar #19 - mvoigt27
21. aug. 2016 14:29
Hærmoriden (18) skrev:
mvoigt27 (17) skrev:
Hærmoriden (16) skrev:
ja, OS/2 Warp sparkede røv i forhold til DOS, når jeg spillede Doom 1 og 2 kan jeg huske :D

Jeg tror OS/2 Warp ville leve langt længere hvis ikke deres GUI så så fjoget ud :)

On topic:

Jeg har ikke hørt om, at Apple tager penge for at bruge NFC chippen, men det giver mening for mig, at de negler et gebyr for selve transaktionen, som er en service i stil med NETS, mellem mig og butikken.

Men jeg tror at det kun er i begyndelsen, at det kuner Apple selv der kan bruge den, så de kan få deres egen transaktionsforretning op at køre i stedet for at spænde ben for dem selv. De skal nok lukke op for det senere, når de har fået det hele til at spille :)


Det sidste styresystem jeg havde på disketter, tror det var 24 styks eller noget ligende....


Var det Windows 95? De disketter vejede jo tilsammen et par kilo snart :D

Gad vide hvad Windows 10 Enterprise Edition egentlig ville fylde på disketter?

Styresystemer er blevet store idag. Første gang det for alvor gik op for mig hvor store de var blevet, var at da jeg skulle brænde en ned på en CD krævede den sgu en DVD i stedet for. Springet fra Disk til CD var enormt, og så da det var ovrestået og gået videre til DVD uden jeg tænkte over det, var det bare lige hvaaaaad?!? :D


Det var OS/2 Warp 4.0, og har da stadig win95 samt win98 cd'er....
Gravatar #20 - Ufomekaniker
21. aug. 2016 16:56
mvoigt27 (19) skrev:
Hærmoriden (18) skrev:
mvoigt27 (17) skrev:
Hærmoriden (16) skrev:
ja, OS/2 Warp sparkede røv i forhold til DOS, når jeg spillede Doom 1 og 2 kan jeg huske :D

Jeg tror OS/2 Warp ville leve langt længere hvis ikke deres GUI så så fjoget ud :)

On topic:

Jeg har ikke hørt om, at Apple tager penge for at bruge NFC chippen, men det giver mening for mig, at de negler et gebyr for selve transaktionen, som er en service i stil med NETS, mellem mig og butikken.

Men jeg tror at det kun er i begyndelsen, at det kuner Apple selv der kan bruge den, så de kan få deres egen transaktionsforretning op at køre i stedet for at spænde ben for dem selv. De skal nok lukke op for det senere, når de har fået det hele til at spille :)


Det sidste styresystem jeg havde på disketter, tror det var 24 styks eller noget ligende....


Var det Windows 95? De disketter vejede jo tilsammen et par kilo snart :D

Gad vide hvad Windows 10 Enterprise Edition egentlig ville fylde på disketter?

Styresystemer er blevet store idag. Første gang det for alvor gik op for mig hvor store de var blevet, var at da jeg skulle brænde en ned på en CD krævede den sgu en DVD i stedet for. Springet fra Disk til CD var enormt, og så da det var ovrestået og gået videre til DVD uden jeg tænkte over det, var det bare lige hvaaaaad?!? :D


Det var OS/2 Warp 4.0, og har da stadig win95 samt win98 cd'er....


+1 på rå nostalgi
Gravatar #21 - moulder666
22. aug. 2016 06:36
Hærmoriden (18) skrev:


Var det Windows 95? De disketter vejede jo tilsammen et par kilo snart :D



Wut? Kunne man få 95 på disketter?

Kan huske, at jeg havde 3,11 på disketter og det allerede fyldte over 10 styks...og der var virus på den næstsidste diskette! :-(
Gravatar #22 - mvoigt27
22. aug. 2016 16:30
Hærmoriden (20) skrev:
mvoigt27 (19) skrev:
Hærmoriden (18) skrev:
mvoigt27 (17) skrev:
Hærmoriden (16) skrev:
ja, OS/2 Warp sparkede røv i forhold til DOS, når jeg spillede Doom 1 og 2 kan jeg huske :D

Jeg tror OS/2 Warp ville leve langt længere hvis ikke deres GUI så så fjoget ud :)

On topic:

Jeg har ikke hørt om, at Apple tager penge for at bruge NFC chippen, men det giver mening for mig, at de negler et gebyr for selve transaktionen, som er en service i stil med NETS, mellem mig og butikken.

Men jeg tror at det kun er i begyndelsen, at det kuner Apple selv der kan bruge den, så de kan få deres egen transaktionsforretning op at køre i stedet for at spænde ben for dem selv. De skal nok lukke op for det senere, når de har fået det hele til at spille :)


Det sidste styresystem jeg havde på disketter, tror det var 24 styks eller noget ligende....


Var det Windows 95? De disketter vejede jo tilsammen et par kilo snart :D

Gad vide hvad Windows 10 Enterprise Edition egentlig ville fylde på disketter?

Styresystemer er blevet store idag. Første gang det for alvor gik op for mig hvor store de var blevet, var at da jeg skulle brænde en ned på en CD krævede den sgu en DVD i stedet for. Springet fra Disk til CD var enormt, og så da det var ovrestået og gået videre til DVD uden jeg tænkte over det, var det bare lige hvaaaaad?!? :D


Det var OS/2 Warp 4.0, og har da stadig win95 samt win98 cd'er....


+1 på rå nostalgi


Nostalgi?? Så se den her...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login