mboost-dp1

SXC - clix

Antenneforeninger etablerer fiberring til 320.000 husstande

- Via Computerworld DK - , redigeret af Pernicious

Forenede Danske Antenneanlæg (FDA) er på vej med et fælles fibernetværk mellem 326 antenneforeninger i Danmark. Derved kan en antenneforening i den ene ende af landet købe en ip-løsning af en antenneforening i den anden ende af landet.

Poul Juul, Landsformand for FDA skrev:
Det bliver en åben fiberring, så YouSee, Stofa, Waoo, Canal Digital og dem, der ellers ønsker at koble sig på, kan levere via fiberringen til antenneforeningerne,

Det blev besluttet på foreningens landsmøde d. 7. november at etablere en sådan fiberring, og der er blevet forhandlet med GlobalConnect som leverandør.

Poul Juul fortæller, at fiberringen skal være med til at gøre det nemmere for antenneforeningerne at skifte leverandør, således de ikke behøver at grave nyt fiber ned, hvis de bliver utilfredse med en leverandør.

Det vil ligeledes være muligt for antenneforeningerne eksempelvis at levere en bredbåndsløsning, der ikke involverer de store kommercielle spillere YouSee og Stofa, hvilket nogle antenneforeninger allerede har gjort i dag med succes.

Poul Juul forventer, at GlobalConnect skal levere infrastrukturen, men oplyser, de stadig mangler at blive enige om prisen og nogle andre detaljer.





Gå til bund
Gravatar #1 - mfriis
24. nov. 2010 12:39
De er næsten i mål, det er næsten en super løsning.

Men jeg forstår ikke hvorfor det er hele boligforeningen der skal bestemme hvilken udbyder man skal have?

jeg mener det er Hadsund by som har gravet Fiber ud til godt og vel alle i byen. Det har byen betalt for og har åbnet op for at alle ubydere der har lyst kan udbyde på deres fibernet (mod betaling selvfølgelig, det skal jo tjenes hjem).

Det må betyde en massiv konkurrence imellem selskaberne som kommer slutbrugeren til fordel.

Når det er hele boligforeningen der skal tage stilling går der nemt beukrati eller "venne handel" i det hvor WAOO tager et par bestyrelsesmedllemer på Golf tur imod at de ikke skifter når priserne stiger.
Gravatar #2 - Yenzen
24. nov. 2010 12:43
Fantastisk løsning i stedet for at hver enkelt forening mister interesse når de skal etablere eget netværk.

Kunne også hjælpe med at skabe noget mere konkurrence imellem forskellige udbydere.

Fjernede noget af kommentaren, misforstod det sådan at nedgravningen blev et fælles projekt
Gravatar #3 - Mamad (moveax1ret)
24. nov. 2010 12:51
Jeg fantaserer om at få et brev ind fra enhver som helst der siger:

tv2 20 kr
tv 20 kr
3plus 10 kr
dr1 183 kr
Discovery science 20 kr

månedspriser.

Hvorfor skal det pakkes ind i "pakker"? hvorfor kan jeg ikke bare selv vælge præcist hvilke kanaler jeg vil betale for?

Og der er en del udenlandske kanaler jeg gerne vil betale for- comedy cencral, hbo, bbc- etc.

For at få størstedelen af de kanaler jeg gerne vil have skal jeg betale for en hulens masse sport :(

Og selv der får jeg ikke alle kanaler jeg vil have.

Det at se tv har poteltiale til at blive en rigtig god oplevelse jeg gerne vil betale for.

Hvis man så også har en automatisk HD recorder der kan encodes efter programmer ville det være perfekt.

Det jeg må nøjes med er en wdtv live box der abbonerer på rss feeds over mine serier og så henter dem over torrent.

Jeg ville gerne betale 500 kr for at gøre det lovligt- pga. bekvemmelighed.
Gravatar #4 - Decipher
24. nov. 2010 12:55
Det virker påfaldende, at denne udmelding kommer lige samtidig med, at man er ved at ophæve tilslutningspligten til antenneforeninger. Det mere end antyder, at foreningerne har brugt tilslutningspligten som en sovepude, og nu er nødt til at vågne og rent faktisk levere et tidssvarende produkt.

Når det er sagt, virker det umiddelbart som et meget stort projekt at etablere en sådan fiberring, i stedet for at koble sig på allerede eksisterende infrastruktur (DSB's fx), hvor de kan leje kapaciteten på hovedstrækkene.

#3 skrev:
Hvorfor skal det pakkes ind i "pakker"? hvorfor kan jeg ikke bare selv vælge præcist hvilke kanaler jeg vil betale for?


Fordi hvis du kunne det, ville du ikke kunne lide de priser, du ville skulle betale for de enkelte kanaler.
Gravatar #5 - terracide
24. nov. 2010 13:08
moveax1ret (3) skrev:
Jeg fantaserer om at få et brev ind fra enhver som helst der siger:

tv2 20 kr
tv 20 kr
3plus 10 kr
dr1 183 kr
Discovery science 20 kr

månedspriser.

Hvorfor skal det pakkes ind i "pakker"? hvorfor kan jeg ikke bare selv vælge præcist hvilke kanaler jeg vil betale for?

Og der er en del udenlandske kanaler jeg gerne vil betale for- comedy cencral, hbo, bbc- etc.

For at få størstedelen af de kanaler jeg gerne vil have skal jeg betale for en hulens masse sport :(

Og selv der får jeg ikke alle kanaler jeg vil have.

Det at se tv har poteltiale til at blive en rigtig god oplevelse jeg gerne vil betale for.

Hvis man så også har en automatisk HD recorder der kan encodes efter programmer ville det være perfekt.

Det jeg må nøjes med er en wdtv live box der abbonerer på rss feeds over mine serier og så henter dem over torrent.

Jeg ville gerne betale 500 kr for at gøre det lovligt- pga. bekvemmelighed.


Det er Viasat der stiller sig på bagbenene.
Vi du f.eks have TV3...så SKAL du have en af deres pakker.
De er ikke til at hugge eller stikke i.

Så ViaSat er problemet.
Gravatar #6 - terracide
24. nov. 2010 13:09
Decipher (4) skrev:
Det virker påfaldende, at denne udmelding kommer lige samtidig med, at man er ved at ophæve tilslutningspligten til antenneforeninger. Det mere end antyder, at foreningerne har brugt tilslutningspligten som en sovepude, og nu er nødt til at vågne og rent faktisk levere et tidssvarende produkt.

Når det er sagt, virker det umiddelbart som et meget stort projekt at etablere en sådan fiberring, i stedet for at koble sig på allerede eksisterende infrastruktur (DSB's fx), hvor de kan leje kapaciteten på hovedstrækkene.

Fordi hvis du kunne det, ville du ikke kunne lide de priser, du ville skulle betale for de enkelte kanaler.


False, det er ViaSat der tvinger dig til at have progammer du ikke vil have...hvilket du ville vide, hvis du nogensinde har arbejdet med at skulle udbyde TV...
Gravatar #7 - Mikkelpf
24. nov. 2010 13:10
Decipher (4) skrev:
Fordi hvis du kunne det, ville du ikke kunne lide de priser, du ville skulle betale for de enkelte kanaler.


Ja det har jeg også hørt, men er ikke sikker på jeg køber den.

Prissæt kanalerne efter hvad de koster. Hvis en kanal koster mere end den er værd for forbrugerne.. må de jo reducere omkostningerne, eller lukke kanalen.
Gravatar #8 - Decipher
24. nov. 2010 13:15
terracide (6) skrev:
Decipher (4) skrev:
Fordi hvis du kunne det, ville du ikke kunne lide de priser, du ville skulle betale for de enkelte kanaler.


False, det er ViaSat der tvinger dig til at have progammer du ikke vil have...hvilket du ville vide, hvis du nogensinde har arbejdet med at skulle udbyde TV...


Jeg har formentlig arbejdet en del mere med det, end du har. Det er rigtigt, at ViaSat OGSÅ er et problem - men der er et helt basalt kommercielt problem i, at indholdsleverandørers priser stiger (meget) hvis man kun aftager en enkelt kanal. Prøv at troll'e om noget du har forstand på en anden gang, ok?
Gravatar #9 - Smoug
24. nov. 2010 13:16
Mikkelpf (7) skrev:

Prissæt kanalerne efter hvad de koster. Hvis en kanal koster mere end den er værd for forbrugerne.. må de jo reducere omkostningerne, eller lukke kanalen.


Så ville vi jo ende med Amalies verden og Paradise over hele sende fladen!

Welcome to HELL

Kvalitets tv koster penge at lave, i forhold til at sætte en teenager med bumser til at følge en dum tøs 24/7 med sit Aldi videokamera.
Gravatar #10 - Smoug
24. nov. 2010 13:18
#8
Hvis jeg ikke husker helt forkert er det nok det som terra arbejder med til dagligt :)
Gravatar #11 - atrox
24. nov. 2010 13:21
Det her er et helt fantastisk tiltag!

Det cementerer bare at Fiber er det rigtige valg at bygge Danmarks internet infrastruktur på (det vidste vi alle, men alligevel).

Mange energiselskaber har sløvet lidt ned på gravehastigheden fordi de gerne vil have flere kunder på deres eksisterende gravninger for at give en mere robust kundemængde pr. gravet kilometer fiber.

At antenneforeningerne vil lave et åbent netværk som f.eks. Waoo eller YouSee (og mange andre) kan købe sig ind på, vil betyde ENORM konkurrence på dette netværk og vil også betyde at el-selskaberne måske vil opdage at det rigtige træk er at etablere infrastrukturen og så lade indholdet være op til dem som har forstand på at levere det.

I korte træk: Fiber-ræset er igang!
Gravatar #12 - vulpus
24. nov. 2010 13:29
Hvorfor betale for hver kanal - så kan vi da lige så godt gå skridtet ud og betale pr program vi ser. Eller... hvis vi nu kun vil se opsumeringen i sporten, så kan vi vel nøjes med at betale for den? Pay-per-view.

Problemet er så bare at mange programmer så slet ikke vil blive produceret. Men det er der muligvis nogen der ikke mener er et problem. Xfaktor og champions league ville jo nok overleve.
Gravatar #13 - Mikkelpf
24. nov. 2010 13:31
Personligt ser jeg stort set ikke fjernsyn, og ville ELSKE hvis licensen og det tvungne medlemskab af antenneforeninger forsvandt.. og hvis 90% af tv-programmerne så ikke blev lavet, er det faktisk fint med mig.

#12: Endnu bedre, Pay-per-view er fremragende set med mine øjne!

#9 Det har du måske nok ret i, men så er problemet ikke tv-pakker, men at folk tilsyneladende efterspørger det opkast forklædt som underholdning som det meste reality-tv er.
Gravatar #14 - atrox
24. nov. 2010 13:39
Stop nu denne her TV-pakke snak, den er fuldkommen irrelevant til nyheden!

Antenneforeningerne vil lave et åbent fibernetværk. De har intet at gøre med hvad det bliver brugt til og hvordan det bliver brugt.
Gravatar #15 - Beon
24. nov. 2010 13:51
Fed nyhed så mangler vi bare en tidsplan så jeg kan se hvornår jeg kan forvente mit fiber her i Gladsaxe!
Gravatar #16 - blackthorne_dk
24. nov. 2010 13:59
atrox (14) skrev:
Stop nu denne her TV-pakke snak, den er fuldkommen irrelevant til nyheden!

Antenneforeningerne vil lave et åbent fibernetværk. De har intet at gøre med hvad det bliver brugt til og hvordan det bliver brugt.


Det er da i høj grad relevant. Antenne foreningerne har sagt at de vil gøre fællesnettet åbent for indholdsudbyderne. Det vi gør her, er jo bare at remse op, hvad vi som forbrugere så kunne tænke os at få leveret.

Sådan som jeg forstår nyheden, vil dette blive til et fællesnet, på lige fod med fx det gamle DONG net, hvor man kan vælge hvad man vil have leveret. Ulempen er så bare at det er foreninger og ikke privatpersoner der vil bestemme udbuddet.

Spørgsmålet er om det er en fordel eller en ulempe at indholdet bliver skildt ad fra infrastrukturen. Det virker ikke ligefrem som en fordel for konkurrencen at TDC sidder på kobbernettet. Omvendt er det ikke ligefrem fordi jernbane selskaberne står i kø for at lave nye ruter, selvom jernbane nettet er adskildt fra DSB og står åbent for alle leverandører.

Personligt ville jeg elske at kunne få fuld hastighed i et fællesnet mellem de lokationer der primært betyder noget for mig. Min filserver ville kunne stå hjemme, med backup af mine dokumenter osv, og jeg ville kunne tilgå dem fra mine forældres linie eller min søsters. Alternativt måtte selve Internet forbindelsen gerne være capped på 10 mbit.
Gravatar #17 - TommyB
24. nov. 2010 14:31
Helt uden at lyve :
Mig og min kone ser ALDRIG tv.

Faktisk er en af grundene ikke de rodede og bindende aftaler med indholds-udbyderne, men simpelthen at vi laver så meget andet. Når vi så ikke lige er ved venner, har gæster eller andet, så hygger vi os selvfølgelig med en film eller en serie, men det er når vi har lyst.

De ~6000kr / årligt mange smider ud til TV-kanaler kan faktisk godt betale en del DVD-film eller god rødvin.

Jeg føler ikke jeg går glip af noget ved at undvære Paradise Hotel, haveprogrammer, bolig programmer og lign.

Dog savner jeg muligheden for at købe en del af programmerne fra Discovery, og andet TV-produceret matriale.
Gravatar #18 - atrox
24. nov. 2010 14:49
#17

Må tilslutte mig din holdning til TV'et.


Vi skal bevæge os over til en model der frigører TV-kiggeren fra den nuværende programskema baserede metode.

Det nytter ikke noget at jeg skal gå glip af mit favorit program, bare fordi jeg tilfældigvis sidder og hiver i elastikken (den der fulgte med grillkyllingen, ahem) og jeg så må vente på genudsendelse eller DVD udgivelse.

Indhold leveret direkte fra producent til forbruger over fibernetværket, uden det irriterende mellemled vi i dag kender som "TV stationer".

Det kunne åbne op for f.eks. reklame finanserede udsendelser som individuelt kunne streames. Eller "premium muligheden" uden reklamer og i HD kvalitet for et mindre beløb, evt. abonnements betalt via kreditkortet.
Gravatar #19 - h8x0r
24. nov. 2010 15:24
#3 kan man også hos yousee i det nye år. Jeg har udelukkende mellempakken fordi jeg ikke kan få de tilvalgs kanaler jeg vil have på den lille pakke. ( http://yousee.dk/Tv/Tv_fra_YouSee/Mellempakken.asp... )

Så fra nytår er det den mindste pakke til mig. også tager jeg et par favoritpakker(skal mimumum have 4):
1. National Geographic HD
2. Discovery Showcase
3. TV2 News
4. måske tv2 zulu eller noget andet..
Gravatar #20 - Justin
24. nov. 2010 16:29
moveax1ret (3) skrev:
Jeg fantaserer om at få et brev ind fra enhver som helst der siger:


Det vil nok nærmere blive


tv2 25 kr
3plus 35 kr
dr1 Licens
Discovery science 15 kr
administration 50 kr

og yousee er på vej med noget ligende, men de kræver af man køber 4 kanaler, for kunne kalde det en "pakke" for af glæde dem de køber kanalerne
Gravatar #21 - Fieldmarshall
24. nov. 2010 17:08
@Terra:

Du har fuldstændig ret!!!! Det er VIASAT der er bøllen i det spil....


Offtopic: Er igen fuldstændig paf over, at jeg er enig med terra.... Det bliver en god dag :)
Gravatar #22 - fredvej
24. nov. 2010 18:00
FDA vil bruge GlobalConnect som leverandør af fiberforbindelser MELLEM antenneforeningerne, dvs mellem foreningernes hovedstationer. Der er ikke tale om at foreningerne vil bringe fiber ud til medlemmerne. En forening kan altså godt fortsætte med et coax-net internt og samtidigt have hovedstationen tilsluttet FDAs fiberring, de to ting er uafhængige.

Fordelen for antenneforeningerne ligger i mulighed for fælles indkøb ved signal- og/eller indholdsleverandørerne. Jo flere man er, jo bedre mængderabatter kan man opnå.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login