mboost-dp1

AMD

AMD og DICE introducerer Mantle (GPU-API)

- Via Anandtech - , redigeret af Pernicious

AMD har i samarbejde med spiludviklere udviklet et nyt hardware-API, som skal konkurrere med DirectX og OpenGL.

API’et er blevet udviklet til brug i XBox One og PS4, hvor hardwarespecifikationerne ikke ændre sig synderligt over tid, hvilket gør det nødvendigt for udviklerne at kunne udnytte hardwaren 100 %.

Mantle er et low-level hardware-API, som gør det muligt at fjerne en masse overhead som DirectX indfører og for eksempel lave 9 gange flere Draw kald, end det er muligt på DirectX. Antialiasing vil ligeledes fungere mange gange hurtigere med direkte adgang til hardwaren.

Indtil videre er Mantle understøttet af AMD’s nyeste grafikkortarkitektur kaldet Graphics Core Next (GCN), som anvendes på deres grafikkort i 7000-serien og de kommende R5, R7 og R9 serier, samt de to AMD baserede 4.-generations konsoller; Xbox One og PlayStation 4.

Mantle løser en masse driverproblemer på tværs af operativsystemer, hvilket vil gøre det nemmere at få spil til at køre i Linux og OSX.

DICE har arbejdet tæt sammen med AMD omkring det nye API, og deres nyeste grafikmotor FrostBite3 vil udnytte Mantle, hvor Battlefield 4 vil blive den første titel hvor man kan se forskellen, men alle nye titler som benytter FrostBite3, vil også udnytte Mantle.

Du kan se en video herunder hvor DICE fortæller mere om Frostbite 3 og Mantle.





Gå til bund
Gravatar #1 - Fafler
1. okt. 2013 05:45
Det lyder da het vildt at de har faaet Microsoft med paa den ide. Det kommer til at blive en sten i skoen paa dem at der nu findes et alternativ til Direct3D, som endda er bedre end deres og cross platform. Valve sidder og klapper i haenderne, for hvis den kommende generation af konsoller bruger samme CPU arkitektur og samme grafik API, saa bliver det endnu nemmere for dem at faa udviklerne til at lave spillene til deres SteamOS platform ogsaa.
Gravatar #2 - Sevuz
1. okt. 2013 06:13
Lyder vist til at man som Windows bruger ikke kommer til at kunne bruge dette lige med det samme
Gravatar #3 - Net_Srak
1. okt. 2013 06:44
Det er både godt og ondt. er fint at man kan udnytte GPU'en bedre, men det er en tilbagevending til de gode gamle Glide dage (3dfx) med proprietære sprog, der kun fungerer til en specifik producents produkter. De fleste var dengang glade for at komme væk fra den slags og skifte til DirectX/OpenGL, ikke mindst ATI og Nvidia.

AMD har selvfølgelig trumfen med at de nye konsoller alle bruger deres GPU-teknologi, så det bliver spændende at se, om konsolspilproducenterne tager den nemme løsning og kun laver en Mantle port til det mindre pc-marked og dermed holder udgifterne nede, men dermed også reducerer deres målgruppe på pc-markedet markant, eller de mener den ekstra indsats for at lave en DirectX/OpenGL version kan betale sig.
Gravatar #4 - XorpiZ
1. okt. 2013 06:45
Fafler (1) skrev:
Valve sidder og klapper i haenderne, for hvis den kommende generation af konsoller bruger samme CPU arkitektur og samme grafik API, saa bliver det endnu nemmere for dem at faa udviklerne til at lave spillene til deres SteamOS platform ogsaa.


Problemet er vel, at det kun er for visse AMD-baserede grafikkort. nVidia-kort og en hel bunke mainstream-kort er altså udelukkede.
Gravatar #5 - fennec
1. okt. 2013 07:01
Ideen er vel god nok.

Det er jo ikke meningen at Mantle skal køre for sig selv på PC platformen. Det er indbygget i en grafikmotor (i dette tilfælde FrostBite3), som detecter om den skal bruge Mantle eller DirectX.

Nvidia skal nok komme på banen med et ligende produkt, også vil det blive indbygget i grafikmotorer.

Som #3 nævner var det samme situation med Glide i de gode gamle dage. Men dengang var det bøvlet for udviklerne, da man ikke havde de store grafikmotorer, som vi har i dag. Jeg håber vi kan komme tilbage dertil igen, da vi får bedre ydelse ud af kortene. Og forhåbentlig bliver alt det besværlige håndteret af grafikmotoren, så det ikke påvirker udviklerne.
Gravatar #6 - mee
1. okt. 2013 07:01
Stort plus at der kommer et alternativt til det efterhånden noget bloatede DirectX.

Stort minus at det ikke er AMD og Nvidia der har udviklet det nye alternativ i fællesskab.

Jeg er ligeglad med Intel, da de burde fokusere på CPU udvikling og holde op med at fylde halvdelen af en CPU med et elendigt grafikkort.
Gravatar #7 - Mr AC
1. okt. 2013 07:02
Jeg har svært ved at se hvordan Microsoft kan tillade Mantle under windows, da netop deres strategi med DirectX fastholder gamere på Windows-platformen og effekten af dette bør ikke undervurderes.

Hvis Mantle bliver understøttet af AAA-spiltitler så tror jeg mange skifter windows ud med linux
Gravatar #8 - Montago.NET
1. okt. 2013 07:14
Sevuz (2) skrev:
Lyder vist til at man som Windows bruger ikke kommer til at kunne bruge dette lige med det samme


Mantle kommer til Windows først... sådeeeeet

mee (6) skrev:
Jeg er ligeglad med Intel, da de burde fokusere på CPU udvikling og holde op med at fylde halvdelen af en CPU med et elendigt grafikkort.


Et elendigt graffikkort, som trods alt kan spille Crysis og encode film med 400 fps...

Mr AC (7) skrev:
Jeg har svært ved at se hvordan Microsoft kan tillade Mantle under windows


DirectX er kun et tilbud, Du finder jo også OpenGL på Windows -- og alle mulige andre Hardware API'er...

Windows er et operativsystem - ikke en proprietær spillemaskine
Gravatar #9 - Slettet Bruger [2601868615]
1. okt. 2013 07:22
#6

Undskyld hvad?

Med Iris Pro (GT3e) får du, ved 720p og medium settings:
39 frames ud af Metro Last light
45 frames ud af Bioshock Infinite
55 frames ud af Sleeping Dogs

Den nakker derudover GT 640 i alle 3Dmark tests.

http://www.anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-...

Det er jo voldsomt godt, du køber jo ikke en pc uden dedikeret GPU hvis du skal Game, men det er rart at vide at muligheden er der hvis du er villig til at leve med relativt lave settings.
Gravatar #10 - HerrMansen
1. okt. 2013 07:25
#8 Er en smule naivt at nævne OpenGL som en réel modstander til DirectX i disse tider.
Gravatar #11 - Cybermaze
1. okt. 2013 07:28
HerrMansen (10) skrev:
#8 Er en smule naivt at nævne OpenGL som en réel modstander til DirectX i disse tider.


Det ændrer dog ikke på, at API'et er tilgængeligt på Windows.

Historisk set vandt Windows som styresystem på at det var åbent, i stedet for konkurrenternes lukkede alternativer, derfor giver det god mening, at Microsoft også i dette tilfælde, hilser innovation velkommen (og ja, er klar over, at Microsoft i andre tilfælde også har ageret lukket).
Gravatar #12 - tentakkelmonster
1. okt. 2013 07:39
Gad vide om de også addresserer behovet for multitasking på GPU'en? Når man har prøvet at bruge sin GPU til at rendere med (f.eks. Blender og Cycles), opdager man hvor laggy éns system bliver, fordi grafikkortet ikke kan finde ud af at nedprioritere baggrunds-rendering i forhold til akutte opgaver som normal skærmopdatering.
Gravatar #13 - mee
1. okt. 2013 07:47
Montago (8) skrev:
mee (6) skrev:
Jeg er ligeglad med Intel, da de burde fokusere på CPU udvikling og holde op med at fylde halvdelen af en CPU med et elendigt grafikkort.


Et elendigt graffikkort, som trods alt kan spille Crysis og encode film med 400 fps...


Nu er Crysis et 6 år gammelt spil, så det burde vel køre på det meste.
film encoding klares af en fixed function enhed (quicksync) og kræver ikke så store dele af processoren dedikeres til grafikkort + resultatet er ikke lige så godt som klassisk ren SW encoding + Windows only :-/

SlettetBruger (9) skrev:
#6

Undskyld hvad?

Med Iris Pro (GT3e) får du, ved 720p og medium settings:
39 frames ud af Metro Last light
45 frames ud af Bioshock Infinite
55 frames ud af Sleeping Dogs

Den nakker derudover GT 640 i alle 3Dmark tests.

http://www.anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-...

Det er jo voldsomt godt, du køber jo ikke en pc uden dedikeret GPU hvis du skal Game, men det er rart at vide at muligheden er der hvis du er villig til at leve med relativt lave settings.


Alt er jo relativt og GT640 er utrolig svagt pga. DDR3 er en dårlig idé til en GPU.

Hvorfor overhovedet nævne Iris pro, vi kan kun få det i AIO computere, når de engang dukker op.
Desuden koster skidtet over $600 fra intel, så en maskine med Iris pro bliver nok ikke billigere end en løsning med en middel quad core og et reelt grafikkort.

Intel er fint til ikke gamere, men det her drejer sig om et nyt API til spil, så Intel er i mine øjne 100% irrelevant i denne sammenhæng.
Gravatar #14 - HerrMansen
1. okt. 2013 07:50
#11 Det sagde jeg nu heller ikke - Men du får ikke mange til at bruge OpenGL i dens nuværende form som deres foretrukne API.

Ikke at jeg ikke gerne så at OpenGL fik en saltindsprøjtning - ville være rart at se DirectX monopolet forsvinde.
Gravatar #15 - jhm
1. okt. 2013 08:13
Så skal det jo hedde Mantlebox One og ikke Xbox One...
Gravatar #16 - luuuuu
1. okt. 2013 08:15
Mr AC (7) skrev:
Hvis Mantle bliver understøttet af AAA-spiltitler så tror jeg mange skifter windows ud med linux


How so? Det kraever jo stadig at spilproducenterne porter AAA-titler til Linux, og saa laenge der ikke er penge i det kommer Linux til at vente.

Maaske den dag SteamOS er meget udbredt, men ikke foer.
Gravatar #17 - Montago.NET
1. okt. 2013 08:22
Mr AC (7) skrev:
Hvis Mantle bliver understøttet af AAA-spiltitler så tror jeg mange skifter windows ud med linux


Fordi... Spil er det eneste som holder folk fast på Windows platformen... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA

hvad de milliarder andre programmer som kun køre på windows - eller folk som foretrækker et stabilt operativsystem hvor det er nemt at installere drivers og programmer ??
Gravatar #18 - mee
1. okt. 2013 08:31
Montago (17) skrev:
Fordi... Spil er det eneste som holder folk fast på Windows platformen... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA

hvad de milliarder andre programmer som kun køre på windows - eller folk som foretrækker et stabilt operativsystem hvor det er nemt at installere drivers og programmer ??


Du risikere at starte en ældgammel debat, for Linux og Windows har hver sine fordele.

Spil er det eneste der holder mig fast på Windows derhjemme, der er så mange ting der bare passer bedre til mig i Linux.

Installere drivere? hele mit setup virkede uden jeg skulle installere en eneste driver.

Nemt at installere programmer? Det må være en spøg, Windows ældgamle model med at skulle søge rundt på diverse mere eller mindre troværdige sider for at hente noget så simpelt som et chat program er noget er det dummeste der er tilgængeligt i dag.

Alle andre operativsystemer er gået over til at have centrale troværdige servere med en stor samling programmer som det sjældent er nødvendigt at gå udenfor.
Denne model er langt bedre end Windows søg på nettet helvedet.
Gravatar #19 - HerrMansen
1. okt. 2013 08:53
#18 Ældgammel måske - men ganske relevant med Valve's nylige forretningsplaner.
Gravatar #20 - CBM
1. okt. 2013 09:01
Grafik kort API's som OpenGL, DirectX og Mantle bruges til andet end spil... Alle applikationer der har behov for 3D rendering har glæde af dette...

Jeg tror at Microsoft har tilladt Mantle på Windows at 3 grunde...
1) De vil ikke risikere at det bliver en succes på linux og derfor sætter mere pres på windows...

Linux kunne sætte pres på windows i forhold til rene gamere da det er muligt at købe færdige maskiner med en færdig konfigureret linux hvor du så på sigt måske vil kunne installere steam og så spille samtlige steam spil på din spritnye og billigere gamer maskine...

2) Mantle er endnu ikke en trussel for DirectX

3) Mantle har stadig det problem at det er bundet til AMD/ATI

Hvis Mantle for alvor skal være en spiller så skal det både være cross platform og cross hardware
Gravatar #21 - Mort
1. okt. 2013 09:03
CBM (20) skrev:
Jeg tror at Microsoft har tilladt Mantle på Windows at 3 grunde...


Microsoft skal ikke give tilladelse til at man kan udgive software til Windows.
Gravatar #22 - AlmondMan
1. okt. 2013 09:26
HerrMansen (14) skrev:
#11 Det sagde jeg nu heller ikke - Men du får ikke mange til at bruge OpenGL i dens nuværende form som deres foretrukne API.

Ikke at jeg ikke gerne så at OpenGL fik en saltindsprøjtning - ville være rart at se DirectX monopolet forsvinde.

Du har hørt om mobile enheder, ikke? :p
Gravatar #23 - AlmondMan
1. okt. 2013 09:27
CBM (20) skrev:
Grafik kort API's som OpenGL, DirectX og Mantle bruges til andet end spil... Alle applikationer der har behov for 3D rendering har glæde af dette...

Jeg tror at Microsoft har tilladt Mantle på Windows at 3 grunde...
1) De vil ikke risikere at det bliver en succes på linux og derfor sætter mere pres på windows...

Linux kunne sætte pres på windows i forhold til rene gamere da det er muligt at købe færdige maskiner med en færdig konfigureret linux hvor du så på sigt måske vil kunne installere steam og så spille samtlige steam spil på din spritnye og billigere gamer maskine...

2) Mantle er endnu ikke en trussel for DirectX

3) Mantle har stadig det problem at det er bundet til AMD/ATI

Hvis Mantle for alvor skal være en spiller så skal det både være cross platform og cross hardware


Hvordan vil du foreslå at de ikke tillader det? Det giver INGEN mening det folk siger her... viser bare total uvidenhed om både Direct3D og Windows.
Gravatar #24 - DEEF
1. okt. 2013 09:37
Folk der siger "spil er det eneste der holder mig tilbage for at skifte til linux" har ikke brugt linux som deres main OS til hverdags brug!

der er LANGT fra windows til linux når det kommer til drivere, stabilitet, software osv osv osv.

edit: ok ikke alle, nogen ser igennem fingre med de problemer linux har, men så lad os sige de fleste der kommer med førnævnte udtalelse.
Gravatar #25 - cryo
1. okt. 2013 09:42
AlmondMan (23) skrev:
Hvordan vil du foreslå at de ikke tillader det? Det giver INGEN mening det folk siger her... viser bare total uvidenhed om både Direct3D og Windows.


Eller det viser at folk har andre holdninger, eller måske en *smule* uvidenhed eller der kan være andre grunde. Brug din fantasi :)
Gravatar #26 - lysseslukker
1. okt. 2013 10:39
#24
hvor meget linux har du kørt med?
Nu bruger jeg dagligt linux på min bærebar på uni, og jeg har aldrig haft problemer med driver og stabilitiet. så at linux ikke kan bruges til hverdags brug, det vil jeg så ikk mene.
Gravatar #27 - Hubert
1. okt. 2013 10:44
DEEF (24) skrev:
Folk der siger "spil er det eneste der holder mig tilbage for at skifte til linux" har ikke brugt linux som deres main OS til hverdags brug!


Mon ikke de har brugt linux til dagligt. Det vil jeg jeg da håbe. Vi kan jo næsten være sikker på at de har været udsat for windows til dagligt...


der er LANGT fra windows til linux når det kommer til drivere, stabilitet, software osv osv osv.


Ahh jeg synes nu nok at windows er begyndt at være ret stabilt. Og jeg har da ikke de store problemer med drivere i windows mere.


edit: ok ikke alle, nogen ser igennem fingre med de problemer linux har, men så lad os sige de fleste der kommer med førnævnte udtalelse.


Og du vil påstå at du ikke ser lidt mellem fingerne med de problemer man løber ind i når man bruger windows?
Gravatar #28 - Slettet Bruger [3107382792]
1. okt. 2013 10:59
#26
Personligt har jeg problemer med Linux drivere af flere omgange.
Med min Sony VAIO YB1S1E/S var der problemer med AMD grafik drivere.

Med min Lenovo X230 har jeg haft problemer med at få batteri driver til at virke (den der styrer charging e.g. threshold) og hvis den ikke virker, så vil systemet blive ved med at lade på et ellers fuldt opladt batteri og dermed dræbe batteriet. Samtidig, så vil min fingerprint reader ikke gemme mine fingerprints.

Til sidst, så oplever jeg betydeligt kortere batteri tid i e.g. Ubuntu end jeg gør i Windows. Jeg oplever 7-9 timers batteri tid i Windows og 5-7 timers batteri tid i Ubuntu, et tab på 2 timer på batteri gør et stort udfald for mig.

For at få Linux til at fungere godt, så skal man tænkte en del over hvilken PC man køber. Der er en del der har nogle faldgruber og der vil give en dårlig oplevelse. Men, hvis man har den rette PC, så kører systemet godt og stabilt. Der er som altid nogle små quirks, men det er der jo også i Windows.

Selvom jeg gerne ville køre med f.eks. LibreOffice, så er det svært at samarbejde med folk der har Microsoft Office og da Microsoft Office og .doc(x) næsten er defacto standard på det område, så gør det mange ting mere besværligt. Desuden, så synes jeg, personligt, at Microsoft Office kører godt og har lettere tilgang til mange funktioner. Det kører endda så godt at jeg har hørt en Apple bruger rose systemet.

Den sidste der er svær at klare er at jeg blandt andet udvikler i .NET/VS til studiebrug, der findes ikke rigtigt et alternativ til Linux. Så kan man selvfølgelig installere VirtualBox og køre Windows derigennem.

Ellers har jeg i længere tid både kørt Ubuntu og Mint, jeg kører en god del Ubuntu servere til både lager og hosting. På mange områder finder jeg Linux meget overlegen på det område, i hvert fald til brug i privaten.

Jeg synes dog på desktop området, der svinger kvaliteten en del af programmer. Det kan selvfølgelig også bare være at jeg ikke har kendskab til de helt gode. Men ting som ellers er gode produkter på Windows kan godt være en lidt so-so oplevelse på Linux (Ubuntu/Mint).
Gravatar #29 - lysseslukker
1. okt. 2013 11:28
#28
nice svar, dejlig velbegrundet.
Har du ikke oplevet de problemer du nævner, lige ud over driver til amd gpu. Hvilket nok mere var min egen skyld da jeg kørte alpha , og forsøgte at installer den seneste catalyst driver.
Med hensyn til libre og office, så synes jeg de sidste par opdateringer har gjort meget ved det problem, men jeg vil da give dig ret i det kan drille lidt:)
Gravatar #30 - Hubert
1. okt. 2013 12:03
IT-ekspert Yvossen (28) skrev:
#26
Personligt har jeg problemer med Linux drivere af flere omgange.
Med min Sony VAIO YB1S1E/S var der problemer med AMD grafik drivere.


Jeg har haft problemet med en driver engang, på freebsd. Selvsamme netkort havde jeg også store problemer med i windows.


Med min Lenovo X230 har jeg haft problemer med at få batteri driver til at virke (den der styrer charging e.g. threshold) og hvis den ikke virker, så vil systemet blive ved med at lade på et ellers fuldt opladt batteri og dermed dræbe batteriet. Samtidig, så vil min fingerprint reader ikke gemme mine fingerprints.


Jeg har ikke selv en sådan maskine så jeg ved ikke om de udfordringer du har er noget der kan løses ved at installere drivere manuelt.


Til sidst, så oplever jeg betydeligt kortere batteri tid i e.g. Ubuntu end jeg gør i Windows. Jeg oplever 7-9 timers batteri tid i Windows og 5-7 timers batteri tid i Ubuntu, et tab på 2 timer på batteri gør et stort udfald for mig.


Det er også en for stor forskel til at jeg ville synes om det. Men igen er det ikke noget jeg ved om man kunne klare ved at installere en driver eller to.


For at få Linux til at fungere godt, så skal man tænkte en del over hvilken PC man køber. Der er en del der har nogle faldgruber og der vil give en dårlig oplevelse. Men, hvis man har den rette PC, så kører systemet godt og stabilt. Der er som altid nogle små quirks, men det er der jo også i Windows.


Det er nu ikke min oplevelse at jeg skal tænke over det hw jeg køber.


Selvom jeg gerne ville køre med f.eks. LibreOffice, så er det svært at samarbejde med folk der har Microsoft Office og da Microsoft Office og .doc(x) næsten er defacto standard på det område, så gør det mange ting mere besværligt. Desuden, så synes jeg, personligt, at Microsoft Office kører godt og har lettere tilgang til mange funktioner. Det kører endda så godt at jeg har hørt en Apple bruger rose systemet.


Jeg har ms office på min arbejdspc, fordi man har valgt at det skal vi have. Jeg bruger det helst ikke. Jeg foretrækker at bruge libre office. Hvilket så betyder at når jeg skal bruge office farer jeg vild i den her ikke så overskuelige menu ting.


Den sidste der er svær at klare er at jeg blandt andet udvikler i .NET/VS til studiebrug, der findes ikke rigtigt et alternativ til Linux. Så kan man selvfølgelig installere VirtualBox og køre Windows derigennem.


Man kan jo dårligt klandre andre for dit valg af programeringssprog. :)


Ellers har jeg i længere tid både kørt Ubuntu og Mint, jeg kører en god del Ubuntu servere til både lager og hosting. På mange områder finder jeg Linux meget overlegen på det område, i hvert fald til brug i privaten.

Jeg synes dog på desktop området, der svinger kvaliteten en del af programmer. Det kan selvfølgelig også bare være at jeg ikke har kendskab til de helt gode. Men ting som ellers er gode produkter på Windows kan godt være en lidt
so-so oplevelse på Linux (Ubuntu/Mint).


Jeg har absolut ingen erfaring med mint og minimal erfaring med ubuntu. Jeg kan jo heller ikke tage stilling til at du finder nogle applikationer værende so so uden at du kommer med eksempler.
Gravatar #31 - Slettet Bruger [3107382792]
1. okt. 2013 12:23
Hubert (30) skrev:
Jeg har haft problemet med en driver engang, på freebsd. Selvsamme netkort havde jeg også store problemer med i windows.


Driverne fra AMD virker fint i Windows.

Hubert (30) skrev:
Jeg har ikke selv en sådan maskine så jeg ved ikke om de udfordringer du har er noget der kan løses ved at installere drivere manuelt.


Jeg var igennem at skulle installere drivere manuelt, problem opstod da jeg på daværende tidspunkt fandt løsningen, så var det respository hvor kildefilerne til driverne i stryingsværktøjet (git) slettet og jeg fandt ikke filerne andetsteds.

Hubert (30) skrev:
Det er også en for stor forskel til at jeg ville synes om det. Men igen er det ikke noget jeg ved om man kunne klare ved at installere en driver eller to.


Jeg fandt flere værktøjer til at styre forskellige ting på computeren, blandt andet til at tvinge CPU hastighed til et vist niveau, det var der jeg endte på cirka 2 timer mindre end på Windows, sagen så værre ud inden.

Hubert (30) skrev:
Det er nu ikke min oplevelse at jeg skal tænke over det hw jeg køber.


De sidste 3 bærbare jeg har haft, de har haft flere quirks end jeg kunne lide. Dog har alle mine netbooks kørt mere eller mindre fint med Ubuntu og Mint.

Hubert (30) skrev:
Jeg har ms office på min arbejdspc, fordi man har valgt at det skal vi have. Jeg bruger det helst ikke. Jeg foretrækker at bruge libre office. Hvilket så betyder at når jeg skal bruge office farer jeg vild i den her ikke så overskuelige menu ting.


Flere formateringsdele af MS Office har jeg fundet at er mere dybdegående end i LibreOffice. Jeg vil sige at jeg har godt styr på MS Offices "ikke så overskuelige" menu. Når man kan finde rundt i den, så kan man let komme til at føle sig begrænset af en mere simpel tilgang til emnet.

Samtidig, så er det også svært at diktere hvad alle, dem man har med at gøre, bruger. En flot opsat .docx kan blive meget uoverskuelig og se meget skidt ud i LibreOffice.

Nu skal det siges at det er et godt år siden jeg arbejdede med LibreOffice dagligt, nogle ting kan have ændret sig siden.

Hubert (30) skrev:
Man kan jo dårligt klandre andre for dit valg af programeringssprog. :)


Det kan jeg heller ikke helt klandres for, det er en del af min uddannelse. .NET har også sin berettigelse i programmeringsverdenen. På mange områder gør MS et godt arbejde med .NET, selvfølgelig kan .NET ikke alt, men det skal absolut ikke afvises bare grundet det er et Microsoft produkt.

Senest har jeg konverteret et projekt fra PHP til C#. Det er en web service og med Windows Communication Foundation og Entity Framework er jeg nået en god del længere på en god del kortere tid end jeg gjorde med LAMP, PHP og MySQL.

Det kan diskuteres om PHP var det rette til formålet, men alt andet lige, så har C# med WCF og EF gjordt arbejdet langt bedre fra en udviklers synspunkt.

Et godt værktøj til Debian distroerne er Docky, den har jeg brugt en del og den er skrevet i C# .NET med Mono.

Hubert (30) skrev:
Jeg har absolut ingen erfaring med mint og minimal erfaring med ubuntu. Jeg kan jo heller ikke tage stilling til at du finder nogle applikationer værende so so uden at du kommer med eksempler.


Relativt til MS Office vil jeg sige at LibreOffice er en af so-so oplevelserne. Samtidig er der min mest (læs eneste) brugte chat klient, Skype. Den var også ringe på Linux relativt til Windows klienten inden Microsoft opkøbte Skype. Programmet til fingeraftryksaflæsning var det eneste jeg rigtigt kunne finde og det var absolut ikke 5 potter pis hvor på min Lenovo X230.

Flere eksempler kan jeg ikke lige komme med ud af hukommelsen, da det nu er ved at være 10 måneder siden jeg kørte Linux til dagligt brug.
Gravatar #32 - Hubert
1. okt. 2013 12:56
IT-ekspert Yvossen (31) skrev:
Driverne fra AMD virker fint i Windows.


Hvad er de skrevet til..?


Jeg var igennem at skulle installere drivere manuelt, problem opstod da jeg på daværende tidspunkt fandt løsningen, så var det respository hvor kildefilerne til driverne i stryingsværktøjet (git) slettet og jeg fandt ikke filerne andetsteds.


Og her viser den manglende support fra producenten sig.


Jeg fandt flere værktøjer til at styre forskellige ting på computeren, blandt andet til at tvinge CPU hastighed til et vist niveau, det var der jeg endte på cirka 2 timer mindre end på Windows, sagen så værre ud inden.


Det lyder ikke som noget jeg gad rode med heller.


De sidste 3 bærbare jeg har haft, de har haft flere quirks end jeg kunne lide. Dog har alle mine netbooks kørt mere eller mindre fint med Ubuntu og Mint.


Jeg ved ikke hvad du gør som jeg ikke gør når jeg køber hw. Noget gør vi åbenbart forskelligt.


Flere formateringsdele af MS Office har jeg fundet at er mere dybdegående end i LibreOffice. Jeg vil sige at jeg har godt styr på MS Offices "ikke så overskuelige" menu. Når man kan finde rundt i den, så kan man let komme til at føle sig begrænset af en mere simpel tilgang til emnet.


Formateringen i office er så hamrende dårlig at det er uhyggeligt. Jeg har oplevet at 'prikkerne' man kan bruge til punktopstilling fik forskellge størrelser i samme afsnit, selv når de blev autoinsat ved et linie skifte.


Samtidig, så er det også svært at diktere hvad alle, dem man har med at gøre, bruger. En flot opsat .docx kan blive meget uoverskuelig og se meget skidt ud i LibreOffice.


Jeg forsøger hverken at diktere eller overbevise andre folk at at de skal skifte. Jeg sender som udgangspunkt helst dokumenter ud som pdf filer.


Nu skal det siges at det er et godt år siden jeg arbejdede med LibreOffice dagligt, nogle ting kan have ændret sig siden.


Pas. Det afhænger jo af hvilke problemer du er faldt over som du ikke ser som værende problemer i ms office.


Det kan jeg heller ikke helt klandres for, det er en del af min uddannelse. .NET har også sin berettigelse i programmeringsverdenen. På mange områder gør MS et godt arbejde med .NET, selvfølgelig kan .NET ikke alt, men det skal absolut ikke afvises bare grundet det er et Microsoft produkt.


Jeg har vist ikke givet udtryk for at .net ikke har sin berettigelse...? Ms kunne såmænd lave det obligatorisk at bruge .net til udvikling på windows hvis det var det de ville og jeg ville stadig være ret ligeglad.


Senest har jeg konverteret et projekt fra PHP til C#. Det er en web service og med Windows Communication Foundation og Entity Framework er jeg nået en god del længere på en god del kortere tid end jeg gjorde med LAMP, PHP og MySQL.

Det kan diskuteres om PHP var det rette til formålet, men alt andet lige, så har C# med WCF og EF gjordt arbejdet langt bedre fra en udviklers synspunkt.


Hvorhurtigt man få noget fra hånden afhænger også af erfaringsniveauet med de værktøjer man bruger.

Jeg har absolut ingen erfaring med hverken .net eller php udvikling. Jeg har skrevet en smule java og noget pascal. Skal jeg bruge noget er det typisk python eller et simpelt bashscript jeg tyr til.


Et godt værktøj til Debian distroerne er Docky, den har jeg brugt en del og den er skrevet i C# .NET med Mono.


mkey? Det er vel retteligt skrevet i mono og ikke .net..? :p



Relativt til MS Office vil jeg sige at LibreOffice er en af so-so oplevelserne. Samtidig er der min mest (læs eneste) brugte chat klient, Skype. Den var også ringe på Linux relativt til Windows klienten inden Microsoft opkøbte Skype. Programmet til fingeraftryksaflæsning var det eneste jeg rigtigt kunne finde og det var absolut ikke 5 potter pis hvor på min Lenovo X230.

Flere eksempler kan jeg ikke lige komme med ud af hukommelsen, da det nu er ved at være 10 måneder siden jeg kørte Linux til dagligt brug.


Jeg ser mere ms office som noget bloated lala. libre office kan til nøds gå når jeg heldigvis ikke så ofte har brug for at skive et dokument.

Skype har alle dage været om talt som værende dårligt på linux. Og efter det blev købt af ms er det sjovt nok ikke blevet bedre.

Fingeraftykslæseren skulle angiveligt virke ud af æsken på nyere version er af ubuntu. Om det er tilfældet aner jeg ikke men det var hvad jeg kunne se på en hurtig søgning.

Gravatar #33 - LaMaH
1. okt. 2013 13:10
Problemet som jeg ser det, er at Mantle er AMD specifikt, det vil ikke kunne virke med Intel eller nVidia kort.

Hele ideen med DirectX og OpenGL var at gøre tilgangen til grafikkortet nemt over alle platforme (at DirectX så var Windows only er noget andet), Mantle kan sammenlignes med 3DFX's Glide.

Glide var DirectX og OpenGL overlegen, men det virkede KUN på 3DFX' kort.

Samme problem kommer med Mantle.

Mantle er et skridt frem for AMD, men et kæmpe fald tilbage for PCen som en helhed.

Og til jer der ikke ser OpenGL som en modstander til DirectX, så skal det lige siges at OpenGL understøtter flere features end DirectX, er hurtigere til at tage nye features til sig, og er hurtigere end DirectX på alle platforme.
Den eneste grund til at DirectX er blevet valgt så meget, er fordi Microsoft pumpede voldsomt mange penge i at DirectX skulle blive standarden, samtidig med er Windows det OS som der er flest folk der bruger. Forhåbentligt kan Valve lave om på det med SteamOS.

Fordi så snart spillene bliver tilgængelig på både Linux, OSX _OG_ Windows, så mister Windows markedsandele, og det går ikke engang langsomt, og Microsoft ved det.
Gravatar #34 - Slettet Bruger [3107382792]
1. okt. 2013 13:15
Hubert (32) skrev:
Hvad er de skrevet til..?


Linux driverne var skrevet til Linux og Windows driverne var skrevet til Windows. :)

Hubert (32) skrev:
Og her viser den manglende support fra producenten sig.


Den synes jeg man finder ved langt størstedelen af PC producenter.

Hubert (32) skrev:
Jeg ved ikke hvad du gør som jeg ikke gør når jeg køber hw. Noget gør vi åbenbart forskelligt.


Sjovt nok, så gik jeg efter et mærke denne gang jeg synes at læse var nogenlunde til Linux. Men åbenbart, så er der kommet noget nyt firmware med den nyeste Lenovo'er (blandt andet på batteri området) hvor Lenovo er gået fra deres eget interface til AHCI. Communitiet har/havde endnu ikke nået at følge med.

Hubert (32) skrev:
bla bla bla Office bla bla bla

Jeg tror Office diskussionen er meget subjektiv. Det afhænger af forventninger, brugsmønstre og erfaringer. Det er lidt Android vs Windows Phone vs iOS. Det man bruger er altid det bedste, fordi man ikke kan finde ud af de andre. Da den er subjektiv, så bliver emnet nok aldrig færdig. :)

Hubert (32) skrev:
Jeg forsøger hverken at diktere eller overbevise andre folk at at de skal skifte. Jeg sender som udgangspunkt helst dokumenter ud som pdf filer.


PDF er ikke altid en mulighed når man arbejder i grupper/teams eller hvis andre senere skal kunne redigere i selvsamme dokument.

Hubert (32) skrev:
Jeg har vist ikke givet udtryk for at .net ikke har sin berettigelse...? Ms kunne såmænd lave det obligatorisk at bruge .net til udvikling på windows hvis det var det de ville og jeg ville stadig være ret ligeglad.


Sandt, det har du ikke givet udtryk for. Det var vist en overfortolkning af en joke.

Hubert (32) skrev:
Hvorhurtigt man få noget fra hånden afhænger også af erfaringsniveauet med de værktøjer man bruger.


Tidsmæssig har jeg mest erfaring med PHP og LAMP.

Hubert (32) skrev:
Jeg har absolut ingen erfaring med hverken .net eller php udvikling. Jeg har skrevet en smule java og noget pascal. Skal jeg bruge noget er det typisk python eller et simpelt bashscript jeg tyr til.


Python og Bash er skam også godt til nogle ting, dog ikke helt de samme ting som .NET og PHP.

Hubert (32) skrev:
mkey? Det er vel retteligt skrevet i mono og ikke .net..? :p


Mono er vel som sådan et runtime environment til fortolkning af C# (/.NET). Så Docky er vel retteligt skrevet i C#, ikke Mono. Det er fortolket/compilet af Mono.

Hubert (32) skrev:
Skype har alle dage været om talt som værende dårligt på linux. Og efter det blev købt af ms er det sjovt nok ikke blevet bedre.


Faktisk, siden Microsoft har overtaget Skype, så er Skype 4.2 blevet udgivet til Linux. Inden da mindes jeg at det var Skype 2.x. Det er nok tættest på status quo, lidt som inden Microsoft overtog Skype.

Hubert (32) skrev:
Fingeraftykslæseren skulle angiveligt virke ud af æsken på nyere version er af ubuntu. Om det er tilfældet aner jeg ikke men det var hvad jeg kunne se på en hurtig søgning.


Det skal jeg ikke udtale mig om, det kan godt være de har fået noget ind i Ubuntu i en af de senere versioner. 12.10 havde intet der virkede.
Gravatar #35 - Montago.NET
1. okt. 2013 14:25
LaMaH (33) skrev:
Problemet som jeg ser det, er at Mantle er AMD specifikt, det vil ikke kunne virke med Intel eller nVidia kort.


Jeps... det er et skidesmart træk fra AMD's side.

AMD har begge konsoller og med Mantle kan de sætte fut i salget af grafikkort til PC'er -- da man med et AMD Grafikkort får mere grafik for pengene (Mantle pwns DX)

BTW: Der er jo ikke noget der hindre Nvidia i at understøtte Mantle !?
Gravatar #36 - Hubert
1. okt. 2013 15:10
IT-ekspert Yvossen (34) skrev:
Jeg tror Office diskussionen er meget subjektiv. Det afhænger af forventninger, brugsmønstre og erfaringer. Det er lidt Android vs Windows Phone vs iOS. Det man bruger er altid det bedste, fordi man ikke kan finde ud af de andre. Da den er subjektiv, så bliver emnet nok aldrig færdig. :)

Ja det afhænger af usecases og erfaringer.


Python og Bash er skam også godt til nogle ting, dog ikke helt de samme ting som .NET og PHP.
[quote]

Det ville undre mig at bash kunne bare tilnærmelses vis det samme som både .net og php. Og da slet ikke med mine begrænsede evner. Med hensyn til python ved jeg ikke hvor begræsningerne er. Og som ikke udvikler er det ikke vigtigt at jeg kender begrænsninger så jeg kan vurdere hvilket sprog jeg bør vælge til en given programeringsopgave. Jeg har den luksus at jeg kan vælge det sprog jeg kender.

[quote]
Mono er vel som sådan et runtime environment til fortolkning af C# (/.NET). Så Docky er vel retteligt skrevet i C#, ikke Mono. Det er fortolket/compilet af Mono.


Ifølkge Wikipedia har jeg ret. :)

Om det så passer i virkeligheden aner jeg ikke.

[quote]
Det skal jeg ikke udtale mig om, det kan godt være de har fået noget ind i Ubuntu i en af de senere versioner. 12.10 havde intet der virkede.


Nej jeg vil heller ikke kloge i det. Men modsat på windows siden sker der jo løbende forbedringer på linux/bsd siden. Hos ms har man vænnet sig til et big bang hvert 3. år. Givet de er ved at lave det om nu. Men på linux/bsd siden får vi løbende forbedringer.
Gravatar #37 - Ravensholt
2. okt. 2013 07:20
Montago (35) skrev:
BTW: Der er jo ikke noget der hindre Nvidia i at understøtte Mantle !?


Mantle er ikke open source - så jeg ved ikke lige, hvordan nVidia skulle være i stand til, at kunne implementere AMDs API.
Gravatar #38 - Montago.NET
2. okt. 2013 07:54
Ravensholt (37) skrev:
Mantle er ikke open source - så jeg ved ikke lige, hvordan nVidia skulle være i stand til, at kunne implementere AMDs API.


med en licens... duh !!
Gravatar #39 - Montago.NET
2. okt. 2013 12:37
Mantle bliver først understøttet af Frostbite3 / BF4 til december:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=68639...

7000 / 8000 / 200 + kort bliver understøttet af Mantle:
https://linustechtips.com/main/topic/60632-will-am...

dvs... AWESOME for mig med et 7970 kort :D
Gravatar #40 - terracide
2. okt. 2013 14:10
Så nåede AMD's FUD newz.dk.

Challenge:
Find mig ét spil hvor PC'en (grundet 9x mindre drawcalls end consoller) har DÅRLIGERE grafik, LAVERE framerates og FÆRRE features?!


Kan du ikke dette har du svaret på hvorfor Mantle er FUD.
I et spil som ARMA 3 udgør drawcalls mindre end 5% af rendertime.

Jeg er flad af grin over den mængde af snakeoil wannabee nørder vil æde råt!

For ikke at nævne tilbageskridet til før DX...aka vendor specific API hell.

I må hygge jer mens jeg daffer et smut til Schweiz...åh ja...væh mig når Mantles SDK kommer ud (hint-hint)...ganske som med huma/hsa (ingen standard/specs) er dette PR-garp, men det falder AMD-faggots ofte for...og nu har de fået selskab af Linux-dorks, som fatter lige lidt, men får boner på over alt som bare har skyggen af at kunne skade Microsoft.


Terra - Tak for ferie-grinet...newz.dk skuffer aldrig med poster fra folk der tydeligvis intet aner om dét de poster om :D:D:D:D:D:D
Gravatar #41 - Ravensholt
2. okt. 2013 21:25
Montago (38) skrev:
med en licens... duh !!

Det hjælper ikke - Mantle er arkitektur specifikt og virker KUN med AMDs grafikkort mere specifikt GCN arkitekturen (Radeon HD 7000 serien).
Gravatar #42 - Montago.NET
3. okt. 2013 07:05
#40

skal vi ikke bare vente til december og se hvad der kommer af benchmark resultater, samt anmeldelser på bl.a. Anandtech ?

INDEN vi spyer FUD ud over det hele...


du fremstår som en der ligger og kæler med dit Titan kort om natten i utryghed om hvornår det bliver banket i jorden af en konkurrent.
Gravatar #43 - terracide
10. okt. 2013 14:36
#42:
Skal vi vædde med jeg får ret, men folk vil "belejligt" glemme dette...og prøve at få det til at handle om mig...og ikke AMD's fadæse...som de i øvrigt har betalt DICE $8.000.000 for at bruge? ^^
Gravatar #44 - Montago.NET
10. okt. 2013 14:53
#43

De 5 til 8 mio $ er umiddelbart ren spekulation indtil DICE eller AMD selv bekræfter investeringen.

Gravatar #45 - terracide
10. okt. 2013 19:55
#44:
Damage control allerede? ^^

Det er desuden sjovt at dette kaldes et GPU-api...da drawcalls sker i CPU'en...ikke i GPU'en ^^

Men hvad kan man forvente på et site fyldt med wannnabe nørder...
Gravatar #46 - terracide
10. okt. 2013 21:08
Kan se pewbe er clueless angående hardware...som sædvanlig ^^
Gravatar #47 - terracide
11. okt. 2013 05:52
Ravensholt (41) skrev:
Det hjælper ikke - Mantle er arkitektur specifikt og virker KUN med AMDs grafikkort mere specifikt GCN arkitekturen (Radeon HD 7000 serien).

Forventer du seriøst at folk herinde ved noget som helst?
Ikke at det stopper dem fra at poste...og skyde sig selv i foden igen og igen.

Prøv at spørge folk herinde om SDK'en...så vil du opdage hvor lidt folk herinde ved...og hvor meget er tomt mundgas ;)
Gravatar #48 - Ravensholt
11. okt. 2013 06:19
terracide (47) skrev:
Forventer du seriøst at folk herinde ved noget som helst?
Ikke at det stopper dem fra at poste...og skyde sig selv i foden igen og igen.


Nej - det er trods alt Newz.dk aka. nørdernes (og des lige wannabes) svar på "Nationen" ;)

Når det er sagt - så er det menneskeligt at tage fejl - det sker også for undertegnet.
Gravatar #49 - mee
11. okt. 2013 08:03
Ah lort lort og mere lort fra Terra, så ved man at dagen starter godt.

Det bliver spændende at se hvor stor forskel Mantle vs DirectX egentlig vil gøre, om udviklerne kaster sig over det i stor stil og det flytter noget GPU salg.

Det værste der kan ske er vel at det bliver et nyt PhysX, en producent understøtter der og der er et marked for det, men det flytter ikke noget for en PC gamer.
Gravatar #50 - gramps
11. okt. 2013 08:49
terracide (43) skrev:
#42:
Skal vi vædde med jeg får ret, men folk vil "belejligt" glemme dette...og prøve at få det til at handle om mig...og ikke AMD's fadæse...som de i øvrigt har betalt DICE $8.000.000 for at bruge? ^^


Der er da ikke meget sjov i at I begge vædder om det samme?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login