mboost-dp1

karthikk.net

75 % af gratis Android-applikationers strømforbrug går til reklamevisning

- Via CNET UK Crave - , redigeret af Pernicious , indsendt af thimon

Undersøgelser fra Purdue University viser, at op imod 75 % af gratis Android-applikationers strømbehov bruges på at vise reklamer, eller på at spore og uploade brugerdata.

Holdet fra Purdue University fandt frem til tallet, efter de udviklede et stykke software, som kan spore applikationers strømforbrug. Da de undersøgte populære gratis-applikationer så som Angry Birds og Free Chess, der begge indeholder reklamer, fandt de frem til, at kun mellem 10 og 30 % af strømforbruget gik til applikationernes kernefunktioner.

I Angry Birds tilfælde bruges 20 % af strømmen på at køre spillet, mens 45 % går til at spore brugerens lokation, og derefter via en 3G-forbindelse vise reklamer, relevante for dette område. 3G-forbindelsen holdes åben i omkring 10 sekunder, også selvom overførslen af data er færdig inden, hvilket tager yderligere 28 % af strømmen.

Hvis man vil forsøge at spare på strømmen, rådes man til at benytte Wi-Fi frem for 3G, når det er muligt, samt slå funktioner som GPS fra, når man ikke bruger dem.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ishayu
20. mar. 2012 10:00
Det er et overraskende stort tal, men jeg kan kun sige at jeg havde forventet den slags ting ud af et økosystem bygget af Google.

Ikke at det er Google selv, der er skyld i det, men udviklerne gør sådan nogle ting fordi de ved at Google gør de samme ting og det er Google's system, så det er vel nok okay synes de.

Jeg synes det er under alt kritik, og det er netop af den grund jeg ikke har en Android selvom jeg elsker Linux. :(
Gravatar #2 - stokbaek
20. mar. 2012 10:07
du kan jo bare betale for programmet og få det reklamefrit, men det vil du vel heller ikke?
Gravatar #3 - Magten
20. mar. 2012 10:08
stokbaek (2) skrev:
du kan jo bare betale for programmet og få det reklamefrit, men det vil du vel heller ikke?
Det løser jo ikke ligefrem strømsluger problemet.
Gravatar #4 - Trez
20. mar. 2012 10:09
Hvis reklamerne æder strømmen og de ikke er der i en betalingsudgave klare det da problemet eller hvad?
Gravatar #5 - Oculus
20. mar. 2012 10:12
Magten (3) skrev:
Det løser jo ikke ligefrem strømsluger problemet.
Har du læst nyheden overhovedet?
Gravatar #6 - HerrMansen
20. mar. 2012 10:13
Jeg har også fået vanen at slukke for internettet når jeg starter mit Angry Birds - kæmpe reklamer der obskurerer for spillet, og et batteri der forsvinder for øjenene for en.
Gravatar #7 - Magten
20. mar. 2012 10:15
Trez (4) skrev:
Hvis reklamerne æder strømmen og de ikke er der i en betalingsudgave klare det da problemet eller hvad?
Der er forskel på workarounds og løsninger.

Oculus (5) skrev:
Har du læst nyheden overhovedet?
Hvad hentyder du til?
Gravatar #8 - Brugernavn
20. mar. 2012 10:17
stokbaek (2) skrev:
du kan jo bare betale for programmet og få det reklamefrit, men det vil du vel heller ikke?

Det er ikke altid muligt.
Gravatar #9 - Slettet Bruger [4171122570]
20. mar. 2012 10:19
At købe produktet er ikke en løsning, men tur udenom problemet med big Zero-gravity moon steps.

Løsningen er at finde en måde at vise reklamer på uden det tager så meget strøm.

Det kunne måske være at Telefonen kun henter reklamer når den er på Wifi, og afspiller dem fra en cache når man er på 3G - Så er man ud over den del strøm som antennen sluger.
Gravatar #10 - f-style
20. mar. 2012 10:22
Hvad er problemet, der er flere muligheder for at spare på strømmen.
1. Den mest åbenlyse KØB programmet, de 6-20 kr. er vel det værd for at støtte udvikleren hvis du kan lide programmet og benytter det!
2. Sluk for GPS og internettet mens du spiller, how hard can it be?
Det er 2 tryk for at disconnect og 2 tryk for at connect igen, eller brug en app som juicedefender til at automatiserer processen, ved dog ikke hvad strømforbruget er til denne app.

Men selvfølgelig har udvikleren også et ansvar ved at optimere sit program bedst muligt til at bruge mindst muligt strøm, men data trafik og GPS koster nu en gang på strømsiden, ligesom det koster strøm når du kører browseren. Om det kan minimeres ved jeg ikke, men man kan jo undgå reklamer via køb så hvorfor ikke gøre dette?
Gravatar #11 - Target
20. mar. 2012 10:29
Det vidner umiddelbart om, at Google har et område de bør optimere på. Men det er jo ikke ligefrem et problem, som jeg ser det?
Det vil da være glædeligt, hvis der kan blive optimeret på dette, men indtil videre vil jeg blot tage denne nyhed som; "Okay, det kan medvirke til, at spil og programmer med reklamer bruger lidt mere strøm". Men det vil på ingen måde ændre på mit valg af min næste telefon, eller mine valg af apps til mine telefoner og min tablet.
Gravatar #12 - PSM
20. mar. 2012 10:36
#10

"2. Sluk for GPS og internettet mens du spiller, how hard can it be?
Det er 2 tryk for at disconnect og 2 tryk for at connect igen, eller brug en app som juicedefender til at automatiserer processen, ved dog ikke hvad strømforbruget er til denne app."

Må sige jeg er 100% enig med dig. Det er måden at gøre det på. Men som jeg har skrevet i anden forbindelse, så er det lige netop derfor jeg blev så træt af android.

For man skulle hele tiden være systemadministrator over sin telefon. Widgets og apps til at tænde/slukke for ting og killer-apps og killer-killer-apps osv. Blev bare for meget for mig til sidst.
Gravatar #13 - Slettet Bruger [4171122570]
20. mar. 2012 10:43
Så på Android tjener man penge ved at fylde sine free apps med lort og bugs fordi "man kan jo bare købe den"

Nøj, bilindustrien kunne tjene penge på det her..

"Nå, din Polo er fyldt med fejl og bruger 75% mere benzin end lovet? Køb en dyr model"
Gravatar #14 - Brugernavn
20. mar. 2012 10:44
f-style (10) skrev:
1. Den mest åbenlyse KØB programmet, de 6-20 kr. er vel det værd for at støtte udvikleren hvis du kan lide programmet og benytter det!

Langt fra alle apps fåes i en betalingsudgave. Den mest populære blandt dem er Angry Birds.


f-style (10) skrev:
2. Sluk for GPS og internettet mens du spiller, how hard can it be?
Det er 2 tryk for at disconnect og 2 tryk for at connect igen, eller brug en app som juicedefender til at automatiserer processen, ved dog ikke hvad strømforbruget er til denne app.

Det er da besværligt at gøre det selv. Det er en langt under optimal work around.

JuiceDefender og lignende er heller ikke brugbart her, da appen jo netop efterspørger de services pga. reklamer, og juice defender derfor vil tænde for det.
Gravatar #15 - tachylatus
20. mar. 2012 10:46
På min gamle HTC Desire laggede spillene altid frygteligt i det øjeblik reklamerne blev vist. Simpelthen så pisse-irriterende, specielt i Angry Birds, som absolut ikke er sjovt at spille med lag.
Gravatar #16 - Jaqen
20. mar. 2012 10:48
#13: er det ikke snarere "nå, du vil ikke betale for din bil? -så vil vi give dig en gratis bil, men til gengæld må du bruge tid, trafik og strøm på at vi viser reklamer"

So such thing as a free lunch
Gravatar #17 - Magten
20. mar. 2012 10:57
Borger: "Kære kommune, der er huller i vejen på denne strækning"
Kommune: "Kære borger, kør en anden vej hvor der ikke er huller"

Workarounds er IKKE en måde at løse problemer på, det er en måde at udskyde løsningen på problemer.

"Jamen kommunen har pligt til at vedligeholde vejen" - det mener jeg så sandelig også appudviklere/Google har i det her tilfælde.
Gravatar #18 - PSM
20. mar. 2012 11:02
#17

Er faktisk:

Borger: "Kære kommune, der er huller i vejen på denne strækning"
Kommune: "Kære borger, betal mere i skat"
Gravatar #19 - bobolobo
20. mar. 2012 11:02
SlettetBruger (13) skrev:
Så på Android tjener man penge ved at fylde sine free apps med lort og bugs fordi "man kan jo bare købe den"

Nøj, bilindustrien kunne tjene penge på det her..

"Nå, din Polo er fyldt med fejl og bruger 75% mere benzin end lovet? Køb en dyr model"

Dårligste sammenligning jeg har set længe.
Du kunne sammenligne det med en bil du får gratis, men som derimod er meget dyr og kører i?

Jeg kan godt se problematikken, men det burde jo være noget Google kunne optimere eftersom de ejer den mest populære reklame tjeneste til telefonerne. Dog var overstående sammenligning direkte misvisende.
Gravatar #20 - BOversoe
20. mar. 2012 11:08
Er det ikke bare at lade være med at benytte apps, der bruger reklamer? I mine øjne er en reklamefinansieret app, er gratis alternativ. Og hvis jeg ikke er tilfreds med det, så kan jeg købe den fulde version, eller bare lade være med at bruge det? Det er selvfølgelig ikke optimalt, og det er uden tvivl noget Google bør arbejde med. Men det er bare, igen i mine øjne, underligt at brokke sig over et gratis programs funktioner - og så endda når det er et så lille problem og der er mange workarounds.

Mener det er lidt en 'flamebait' nyhed det her, den ligger op til kritik af android, intet andet.. Specielt når man ikke har set med de samme kritiske øjne på IOS, som da også kan køre apps med reklamer?
Gravatar #21 - stokbaek
20. mar. 2012 11:13
BOversoe (20) skrev:
Er det ikke bare at lade være med at benytte apps, der bruger reklamer? I mine øjne er en reklamefinansieret app, er gratis alternativ. Og hvis jeg ikke er tilfreds med det, så kan jeg købe den fulde version, eller bare lade være med at bruge det? Det er selvfølgelig ikke optimalt, og det er uden tvivl noget Google bør arbejde med. Men det er bare, igen i mine øjne, underligt at brokke sig over et gratis programs funktioner - og så endda når det er et så lille problem og der er mange workarounds.

Mener det er lidt en 'flamebait' nyhed det her, den ligger op til kritik af android, intet andet.. Specielt når man ikke har set med de samme kritiske øjne på IOS, som da også kan køre apps med reklamer?


Problemet er at folk vil ha' ha' I guess :S
Gravatar #22 - Brugernavn
20. mar. 2012 11:14
PSM (18) skrev:
Borger: "Kære kommune, der er huller i vejen på denne strækning"
Kommune: "Kære borger, betal mere i skat"

Google får deres skat. De tjener på de data, de samler ind ved at du bruger Android. Google har ikke udviklet det af ren og skær venlighed.
Magten (17) skrev:
Borger: "Kære kommune, der er huller i vejen på denne strækning"
Kommune: "Kære borger, kør en anden vej hvor der ikke er huller"

Bortset fra at borgerne jo ikke engang får at vide at hullerne er der. Med mindre de får det at vide igennem nyhederne. Der er ingen vejskilte med advarsler.



Jeg synes det er ufatteligt at at nogen forsøger at argumentere for at det, her, ikke er et problem og Google ikke har ansvaret. Men omvent skal Google også lige have en chance for at reagere.
Gravatar #23 - Slettet Bruger [4171122570]
20. mar. 2012 11:16
bobolobo (19) skrev:
Du kunne sammenligne det med en bil du får gratis, men som derimod er meget dyr og kører i?


"Har har du en låne bil, men vi binder lige en anhænger med 380kg kød i - AKA din mor - fast bag den. Sådan så den er tung og dyr at køre med"

?

Hvis man tilføjer noget der er så resourcekrævende at det ikke engang kan køre smooth på de bedste telefoner, så er det bare ikke godt nok - Og slet ikke når det kommer til strøm :-) Så er det jo miljøet det går ud over.

Gravatar #24 - Trentors
20. mar. 2012 11:21
Samme når man ser reklamer på TV. Man spilder en masse energi og tid på det fordi et TV skal være tændt 25% længere tid for at vise samme udsendelse med reklame-blokke.

Sjovt nok er der ikke mange som bruger miljøet som argument for at TV3 har en betalingsmodel de ikke kan lide.

--------------------------------------------

Problemet er så vanvittigt simpelt. Betal de 6 kr. det koster. Og læg pres på Angry Birds udviklere om at man skal kunne undgå reklamer. De er nogen af de eneste som ikke giver denne mulighed og det er vanvittigt ringe.
Gravatar #25 - Trentors
20. mar. 2012 11:26
Brugernavn (22) skrev:
Jeg synes det er ufatteligt at at nogen forsøger at argumentere for at det, her, ikke er et problem og Google ikke har ansvaret. Men omvent skal Google også lige have en chance for at reagere.

Og hvorfor er det Googles problem?

Er det også Microsofts problem hvis jeg skriver dårlig software?

Eller skal jeg også brokke mig til Samsung når der sendes elendigt TV?

Eller skal jeg brokke mig til Apple hvis musik jeg køber igennem iTunes er dårligt og elendigt komponeret?
Gravatar #26 - bjerh
20. mar. 2012 11:46
Magten (7) skrev:
Der er forskel på workarounds og løsninger


Workarounds eller ej, de løser begge problemet. Og så kan du ellers dreje ordene så meget som du har lyst. Vi kommer ikke uden om, at lortet virker bedre, når man har købt en app uden reklamer.

Trentors (25) skrev:
Og hvorfor er det Googles problem?

Er det også Microsofts problem hvis jeg skriver dårlig software?

Eller skal jeg også brokke mig til Samsung når der sendes elendigt TV?


Nu er softwareudvikling og udvikling af tv'er altså langt fra hinanden. Og hvis Microsoft, eller Google, har lavet et OS det gør det muligt for at program at ligge hele systemet ned, eller dræne det for strøm... så har de bestemt ansvar for at lortet ikke fungerer som det burde. Når jeg køber et produkt, enten ved at betale for OS'et eller ved at have reklamer og købe apps, så forventer jeg også at skidtet fungerer efter hensigten!
Gravatar #27 - kblood
20. mar. 2012 11:46
Lidt sjovt når f.eks. Endomondo reklamere med lavere strømforbrug i Pro versionen som en funktion :) De skriver det er en funktion i pro :P

Men ja, det virker da ikke overraskende at det bruger en stor mængde strøm at have en lille del af ens app, som henter reklmaer fra nettet, der viser reklamen ud fra ens fysiske lokation også. Det er et område hvor man virkelig mærker strømforbruget stiger, når en app skal bruge data traffik. Hjælper lidt hvis det er WiFi. Også derfor jeg har købt en GPS app, så man kan undgå at have brug for at bruge nettet. Det har da fordele at bruge Googles, men jeg vil hellere have det på min telefon.

Det er jo det samme med hjemmesider. Specielt dem som bruger Flash, det kræver jo både båndbredde og meget CPU kraft, med alle de reklamer på nettet. Og det samme i apps. Og på hjemmesider er det ofte også reklamerne der har over 50% af resource forbruget, både i hvor meget data trafik de bruger, og hvor meget CPU og selvfølgelig også RAM de bruger. Rimelig tydeligt hvor meget hver enkelt side bruger hvis man bruger Chrome (i Windows), da hver side har sin egen task. Det er nu også godt nok noget jeg finder ret irriterende med det antal sider jeg har åben, at Chrome spammer min task liste.
Gravatar #28 - LinguaIgnota
20. mar. 2012 11:51
Nu har det ikke ret meget med noget at gøre, men det er lidt spøjst, at man bruger et billede af iOS' batteriindikator i en nyhed om fAildroid.
Gravatar #29 - Magten
20. mar. 2012 11:53
bjerh (26) skrev:
Workarounds eller ej, de løser begge problemet.
Et workaround er, som ordet antyder, en måde at arbejde udenom problemet på, ikke en måde at løse problemet på.

bjerh (26) skrev:
Og så kan du ellers dreje ordene så meget som du har lyst.
Jeg drejer skam ikke ordene, det gør du derimod.

bjerh (26) skrev:
Vi kommer ikke uden om, at lortet virker bedre, når man har købt en app uden reklamer.
Jeg har ikke sagt at det ikke ville virke bedre, jeg har sagt det kun er et workaround og ikke en løsning på problemet.
Gravatar #30 - Slettet Bruger [4171122570]
20. mar. 2012 11:54
bjerh (26) skrev:
Workarounds eller ej, de løser begge problemet


Så når du køber programmet, så forsvinder problemerne i den free udgave? makes no sense
Gravatar #31 - Brugernavn
20. mar. 2012 11:59
Trentors (25) skrev:
Og hvorfor er det Googles problem?

Fordi batteritid er noget af det, der bruges mest krudt på i diverse Android forums. Hvis ikke Google har en effektiv add API, er det da til grin.
Trentors (25) skrev:
Eller skal jeg også brokke mig til Samsung når der sendes elendigt TV?

Du skal brokke dig, hvis TV'et ikke kan vise programmerne ordentligt.
Trentors (25) skrev:
Eller skal jeg brokke mig til Apple hvis musik jeg køber igennem iTunes er dårligt og elendigt komponeret?

Du skal brokke dig, hvis det ikke kan afspilles ordentligt.
Gravatar #32 - f-style
20. mar. 2012 12:16
Brugernavn (14) skrev:
JuiceDefender og lignende er heller ikke brugbart her, da appen jo netop efterspørger de services pga. reklamer, og juice defender derfor vil tænde for det.

du kan whitelist/blacklist apps som skal have adgang til nettet/wifi og kan derved vælge at f.eks. angry birds ikke får adgang til nettet... Sværer er det altså ikke.Så hver gang du åbner angry birds bruger den ikke internet ressourcer.
Gravatar #33 - Brugernavn
20. mar. 2012 12:24
f-style (32) skrev:
du kan whitelist/blacklist apps som skal have adgang til nettet/wifi og kan derved vælge at f.eks. angry birds ikke får adgang til nettet...

Hvor kan du gøre det uden root access? Og hvad hvis jeg gerne vil have at appen kan bruge nettet, men ikke til reklamer?
Gravatar #34 - kblood
20. mar. 2012 12:27
Ehm... adds bruger mere strøm. Det kan Google ikke rette så meget op på.

Folk vil både have gratis apps, og at det ikke bruger mere strøm at der kører reklamer i baggrunden, som selfølgelig synkes over nettet periodisk? What?

Nogle folk vil bare brokke sig. Køb dog appen hvis i ikke vil have at reklamerne bruger strøm. Virker meget rimeligt synes jeg. Tag f.eks. WordFeud. Jeg har ikke betalt for det. Det sluger mindst 50% mere strøm fordi der er reklamer i det. Hvad forventer man der vil ske med så mange flere animationer og grafik?

Eller endnu bedre, skift til Windows Phone eller iPhone. Så er i stort set fri for gratis apps fyldt med reklamer.
Gravatar #35 - thomasmorkeberg
20. mar. 2012 12:29
kblood (34) skrev:
Eller endnu bedre, skift til Windows Phone eller iPhone. Så er i stort set fri for gratis apps fyldt med reklamer.


Har du prøvet Windows Phone? Der findes godt nok også mange add-baserede apps, medmindre man betaler for dem.

Men personligt så ville jeg nu hellere kunne spille angry birds gratis og bruge batteri på det (selv om jeg aldrig kunne drømme om at spille det) end at være tvunget til at skulle betale for at spille det.

Men det er bare min personlige mening.
Gravatar #36 - Brugernavn
20. mar. 2012 12:32
kblood (34) skrev:
Folk vil både have gratis apps, og at det ikke bruger mere strøm at der kører reklamer i baggrunden, som selfølgelig synkes over nettet periodisk? What?

Folk vil have apps med adds, der ikke bruger urimeligt mange ressourcer. Det er da ikke så meget forlangt.
Gravatar #37 - Trentors
20. mar. 2012 12:33
bjerh (26) skrev:
Nu er softwareudvikling og udvikling af tv'er altså langt fra hinanden. Og hvis Microsoft, eller Google, har lavet et OS det gør det muligt for at program at ligge hele systemet ned, eller dræne det for strøm... så har de bestemt ansvar for at lortet ikke fungerer som det burde. Når jeg køber et produkt, enten ved at betale for OS'et eller ved at have reklamer og købe apps, så forventer jeg også at skidtet fungerer efter hensigten!

Selvfølgelig kan et program dræne telefonen fra strøm. Du kan på enhver PC, Mac, eller sågar en iPhone bare starte spil op eller et program som virkelig bruger CPU'en. Det er der ikke noget unormalt i. Og på disse platforme har du BETALT for OS'et modsat på Android (hint : open-source) så hvad er problemet.

Nu står der heller ikke noget om at telefonen ligefrem bliver drænet for strøm men at apps'ne primære strømforbrug går på ads.

Desuden kan jeg i den ORIGINALE kilde ikke finde noget strøm-tracking af skærmen. Hvilket er ganske uforståeligt for hvis man kun kigger på CPU'en så er det klart at simple spil ikke bruger særlig meget energi på "core"-applikationen. Hvis ShadowGun var ad-baseret så var tallene nok en del anderledes.

Brugernavn (31) skrev:
Fordi batteritid er noget af det, der bruges mest krudt på i diverse Android forums. Hvis ikke Google har en effektiv add API, er det da til grin.

Hvem siger de ikke gør det? Hvem siger at Angry Birds benytter det?

Brugernavn (31) skrev:
Du skal brokke dig, hvis TV'et ikke kan vise programmerne ordentligt.
Nemlig. Hvorfor insisterer du så på at indholdet er Samsungs problem?

Brugernavn (31) skrev:
Du skal brokke dig, hvis det ikke kan afspilles ordentligt.
Netop! Hvorfor vil du så brokke dig til Apple over at musikken er dårlig lavet?


Det er ikke forbudt (eller svært) at lave et program som bruger meget strøm. Hvis et program bruger uforholdsmæssigt meget strøm er det udviklerens skyld. Længere er den ikke og det siger jeg som software-udvikler. På ALLE platforme kan man lave apps som bruger meget strøm.
Gravatar #38 - Trentors
20. mar. 2012 12:36
Appropos så har min PC lige været i bund fordi en reklame i MICROSOFTS Live Messenger brugte CPU'en helt vanvittigt. Jeg har aldrig hørt blæseren have så travlt. Enhver kan kode en flash-app som kan lægge enomrt press på CPU'en.

Er det Windows skyld?
Gravatar #39 - Brugernavn
20. mar. 2012 12:39
Trentors (38) skrev:
Er det Windows skyld?

Lidt irrelevant. Hvad, der fungerer på en PC fungerer ikke nødvendigvis på en telefon.
Gravatar #40 - Brugernavn
20. mar. 2012 12:42
Trentors (37) skrev:
Hvem siger de ikke gør det? Hvem siger at Angry Birds benytter det?

Enten så er den dårlig eller også bliver den ikke brugt. Så hvis Google ikke gør noget ved problemet, får Android et dårligt ry. Derfor er det i højeste grad Googles problem.



Trentors (37) skrev:
Nemlig. Hvorfor insisterer du så på at indholdet er Samsungs problem?

Det er Samsungs problem at TV'et understøtter landets tv formater.
Trentors (37) skrev:
Netop! Hvorfor vil du så brokke dig til Apple over at musikken er dårlig lavet?

Hvis musikfilen var af dårlig kvalitet, ville jeg brokke mig fordi Apple har solgt mig filen. Jeg ville ikke brokke mig over dårlig komposition, ligesom jeg heller ikke ville brokke mig over en grim reklame.
Gravatar #41 - Trentors
20. mar. 2012 12:53
#39
What? Hvad har det med sagen at gøre? Du skriver at det er OS'ets skyld (aka Google). Ergo mener du så også at en lignende situation er også må være OS'ets skyld eller er det specielle regler for Google?

#40
Så Microsoft får også et dårligt ry fordi folk ikke kan lide Mass Effect 3's slutning. Ja jeg ved godt de ikke har lavet spillet men det jo deres platform (hvis det spilles på PC/Xbox)?

Brugernavn (40) skrev:
Det er Samsungs problem at TV'et understøtter landets tv formater.
Er det et problem at det UNDERSTØTTER landets formater? Det må du nok uddybe. Jeg ville sige det var en fordel.

Brugernavn (40) skrev:
Hvis musikfilen var af dårlig kvalitet, ville jeg brokke mig fordi Apple har solgt mig filen.

Fint men du skriver hele tiden at INDHOLDET er Apples problem.


I en app er indholdet: koden, billede og lyd. Koden er IKKE lavet af Google, ligesom selve sangen ikke er lavet af Apple. Ergo er det ikke deres problem.

Hvis jeg laver en elendig app og smider på market - så er det jo heller ikke Googles problem. Du kan som forbruger bare lade være med at købe app'en.


Og STADIGVÆK så har forskerne KUN kigget på CPU'forbruget og i forhold til selve core-funktionen. Nu bruger Angry Birds i forvejen MEGET få ressourcer (det er MEGET simpelt) så det er vel intet under at det ad-delen bruger mere. Til gengæld tager de ikke højde for skærmens forbrug og det samlede strømforbrug med og uden ad's kender vi ikke heller. Hvis forskellen er at man kan spille 8 timer uden ads og 7,5 med så tror jeg ikke det betyder noget. Men nu er researchen jo ikke offentligtgjort fuldstændig endnu og alligevel opfører alle sig sådan her:

http://www.phdcomics.com/comics/archive.php?comici...
Gravatar #42 - Brugernavn
20. mar. 2012 12:59
Trentors (41) skrev:
What? Hvad har det med sagen at gøre? Du skriver at det er OS'ets skyld (aka Google). Ergo mener du så også at en lignende situation er også må være OS'ets skyld eller er det specielle regler for Google?

En mobiltelefon har meget begrænset hastighed og batteri. Samtidigt skal den være tændt altid. Ressourcer er langt vigtigere på en mobiltelefon end en PC. De to platforme er ikke sammenlignelige på det punkt.
Trentors (41) skrev:
Så Microsoft får også et dårligt ry fordi folk ikke kan lide Mass Effect 3's slutning. Ja jeg ved godt de ikke har lavet spillet men det jo deres platform (hvis det spilles på PC/Xbox)?

Hvad har det med ressourceforbrug at gøre?

Trentors (41) skrev:
I en app er indholdet: koden, billede og lyd. Koden er IKKE lavet af Google, ligesom selve sangen ikke er lavet af Apple. Ergo er det ikke deres problem.

Og det er så her vi ser kernen i problemet. På et eller andet tidspunkt er Google nødt til at indse at frihed ikke er godt i alle sammenhænge. Det er jo tydeligt, når den betyder at 75% af appsne bruger meget mere batteri end nødvendigt.


Jeg gider ikke kommentere dine andre søgte eksempler yderligere.
Gravatar #43 - El_Coyote
20. mar. 2012 13:04
Da det tyder på at det er gennemgående, så er det klart at google bør kigge på det. Det kunne dog også være godt at se en lignende undersøgelse af apple produkter, da de fungerer på samme principper.

Det er dog ikke sikkert at det er noget man kan fixe ved at bygge OS, da applikationen er lavet til at bruge ekstra data og/eller lokationsinfo, samt et ekstra frame der skal renderes.

Dagene hvor applikationsudvikere bør optimere deres applikationer er absolut ikke ovre fordi der findes app markeder.
Gravatar #44 - Brugernavn
20. mar. 2012 13:06
El_Coyote (43) skrev:
Dagene hvor applikationsudvikere bør optimere deres applikationer er absolut ikke ovre fordi der findes app markeder.

Det er sandt, men problemet havde været nemmere at begrænse, hvis app storen havde en godkendelsesprocedure.
Gravatar #45 - ShamblerDK
20. mar. 2012 13:07
Ret overraskende at der ikke er nogen der har nævnt Adfree? Installér det, og der er slukket for samtlige reklamer i samtlige apps. Det er skønt!
Gravatar #46 - El_Coyote
20. mar. 2012 13:11
#44
Tja jeg ved ikke hvor fantastisk det er. Jeg arbejder for en dansk televirksomhed, og vi har den sidste måned prøvet at få apple til at godkende en app, hvilket ikke er nemt hvis man ønsker at lave en app, der er rettet mod ens abonnenter, mens apple mener at alle skal på lige fod købe sig adgang (gennem app store med apple fortjeneste) til tjenester der ellers ville være gratis for folk, der er abonnent.

Så godkendelsesprocedurer er absolut ikke altid positive, når vedkommende der godkender har sin egen indtjening højest.
Gravatar #47 - El_Coyote
20. mar. 2012 13:15
ShamblerDK (45) skrev:
Ret overraskende at der ikke er nogen der har nævnt Adfree? Installér det, og der er slukket for samtlige reklamer i samtlige apps. Det er skønt!


Det kræver også at din telefon er rooted, det er ikke så interessant for de fleste.
Gravatar #48 - Brugernavn
20. mar. 2012 13:16
El_Coyote (46) skrev:
Så godkendelsesprocedurer er absolut ikke altid positive, når vedkommende der godkender har sin egen indtjening højest.

De behøver jo ikke at have samme krav, som Apple. Men jeg forstår ikke helt problemet i det, du skriver... er du imod in app purchases igennem apple? Nu, du siger gratis formoder jeg at i laver appen fordi i forventer at den giver en indtægt...
Gravatar #49 - Trentors
20. mar. 2012 13:18
Brugernavn (42) skrev:
Jeg gider ikke kommentere dine andre søgte eksempler yderligere.

Nej men du kunne jo kommenterer det faktum at hele din kritik af Google er baseret på udokumenteret research som kun tage CPU-forbrug med og ikke det reelle samlede strøm-forbrug. Som sagt så er det jo fuldstændigt hjernedødt at diskutere om ads bruger 3 gange så meget CPU-tid som selve coren i Angry Birds, hvis displayet alligevel står for 90% af strømforbruget.
Gravatar #50 - ShamblerDK
20. mar. 2012 13:19
El_Coyote (47) skrev:
Det kræver også at din telefon er rooted, det er ikke så interessant for de fleste.


Nej, jeg kan godt se på den her artikel det ikke er så interessant at få rootet sin telefon...

(Advarsel: Sarkasme kan forekomme i ovenstående sætning)

Nu jeg lige har dig, hvorfor mener du så ikke det er interessant at få rootet sin telefon? Man ødelægger ikke garanti eller noget som helst andet. Tværtimod, så får man mere ud af sin telefon, da man åbner op for flere apps, og man samtidig kan lukke af for alle reklamer. Kan du ikke nævne nogle ulemper? Jeg synes ikke lige jeg kan komme i tanke om nogen...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login