Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 56%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger
18-årig laver 8 bit-computer
Billede: Jack Eisenmann

18-årig laver 8 bit-computer

22. jun. 2011 08:22Jack Eisenmann, en snart 19-årig programmør, der lige er blevet færdig i high school, har bygget sin egen 8 bit-computer helt fra bunden kun ved brug af et gammelt tastatur, et sort/hvid fjernsyn og en masse TTL-chips.

Normalt tænker de fleste på at samle dele til en computer, når talen går på at lave sin egen computer, men Eisenmann ikke blot byggede sin fra bunden, han skrev også sit eget operativsystem og lavede et par spil til den.

Computeren kalder han DUO Adept og den er udstyret med 64 kilobyte lagerplads, 256 byte RAM og 6 kilobyte videohukommelse. For sidstnævnte er det nok til at skabe et sort/hvid-billede med en opløsning på 208x240 pixels.

har man lyst til at gøre kunsten efter, så er det muligt at få mange flere informationer om computeren, heriblandt hvilke komponenter han brugte, på Eisenmanns hjemmeside, eller få inspiration i videoen af computeren herunder.

#1: PJP

22. jun. 2011 08:24

cool! :D

#2: terracide

22. jun. 2011 08:28

Meh:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Kurzweil

In 1963, at age fifteen, he wrote his first computer program.[2] Later in high school he created a sophisticated pattern-recognition software program that analyzed the works of classical composers, and then synthesized its own songs in similar styles. The capabilities of this invention were so impressive that, in 1965, he was invited to appear on the CBS television program I've Got a Secret, where he performed a piano piece that was composed by a computer he also had built

Vill have været en nyhed...for ca. 50 år siden.

Linux is only free if your sparetime has no value & AMD is only cheaper if your (spare)time has no value...

#3: Unimox

22. jun. 2011 08:30

#2
Det er sku da godt gået. Og et sjovt hjemme projekt, hvis man altser har en chance for at løse opgaven.

#4: Yaagi

22. jun. 2011 08:32

Det er fandme cool lavet! Har bare svært ved at se hvordan han skulle have haft tid til dette projekt, med alle de damer han har måttet lave.

#5: kasperd

22. jun. 2011 08:33

Som Tanenbaum skrev i en af sine bøger:

In theory, after fully understanding this chapter, the reader should be able to go out and buy a large bag full of transistors and build this subset of the JVM machine. Students who successfully accomplish this task will be given extra credit (and a complete psychiatric examination).

<p>Ein Plakat der APG passt immer</p>

#6: Mr.Smiley

22. jun. 2011 08:35

....but does it run Crysis ?

#8: Corholio

22. jun. 2011 08:40

....but does it run Crysis ?Mr.Smiley (#6)

Ja, det gør den faktisk.... men på 8-bit hedder det "muffin"

If only life was as simple as apt-get

#9: nitan

22. jun. 2011 08:43

#6 bliver nød til at rate Gentagelse...

Crysis 2 er udkommet, kom videre nu...

Topic:

Forsatan man skal holde tungen lige i munden når man monterer alle de ledninger...

Især fordi jeg umiddelbart ikke kan spotte nogen som helst nummerering af dem...

Ellers, er det da en rimelig miljøvenlig computer, som kører på batterier, ud over skærmen selvfølgelig :)

Im impressed...

#10: lorric

22. jun. 2011 08:56

Lol, Terracide promoverer janteloven.

#11: henrikmk

22. jun. 2011 09:03

#11

Nogen skal jo gøre det.

#12: nitan

22. jun. 2011 09:03

#9

Nå var lidt for langsom med at rette mig selv..

Den kører umiddelbart på USB dreven kraft fra noget Apple produkt :)

Stadigt økovenligt :D

#13: Daniel-Dane

22. jun. 2011 09:32

Hardcore alligevel. Han skrev jo det hele i machine code. :D

Bare ærgerligt, at der er så meget støj på skærmen.

You are in control of your breathing, your arms have weight, you are controlling your blinking, and you can feel your tongue in your mouth.

#14: Longio

22. jun. 2011 09:34

Er der nogen der vil forklare mig en ting.

Hvis vi nu antager at der ikke fandtes computere før den som han har lavet. Hvordan vil man så have muligheden for at skrive noget software til den. Man vil da ikke tage og skrive det på et stykke papir og skanne det? ;P

Tak på forhånd :)

#15: kasperd

22. jun. 2011 09:37

Hvis vi nu antager at der ikke fandtes computere før den som han har lavet. Hvordan vil man så have muligheden for at skrive noget software til den. Man vil da ikke tage og skrive det på et stykke papir og skanne det?Longio (#14)

Man ville skrive det på et stykke papir og taste det ind hver gang man tænder for computeren. Sådan fungerede nogle af de første computere.

<p>Ein Plakat der APG passt immer</p>

#16: Holger_dk

22. jun. 2011 09:38

fedt nok...

gad godt kunne det, omend jeg tror ikke jeg ville bruge tiden på det... :P

- Holger

#17: troldefar

22. jun. 2011 09:41

Det er sq i orden det der!
Han får sq ingen problemer med at finde arbejde i nogen som helst steder i verden.
Hvis man selv kan bygge skidtet ud fra nogle printplader og nogle chips, så er man desuden kvalificeret til at overleve i fallout 3 UDEN perks!!!

#18: milter

22. jun. 2011 09:42

Man ville skrive det på et stykke papir og taste det ind hver gang man tænder for computeren. Sådan fungerede nogle af de første computere.kasperd (#15)

Han brugte også det første krudt på at lave en HEX editor, så han kunne skrive kode direkte i hukommelsen, som så kunne exekveres når computeren startede. Dette er ikke kode som skal kompileres, men blot maskin instruktioner til CPU'en. Næste skridt for ham er nok at lave en simpel compiler, så han kan bruge "høj niveau" sprog som assembler eller C.

#19: dsckeld

22. jun. 2011 10:04

Er der nogen der vil forklare mig en ting.

Hvis vi nu antager at der ikke fandtes computere før den som han har lavet. Hvordan vil man så have muligheden for at skrive noget software til den. Man vil da ikke tage og skrive det på et stykke papir og skanne det? ;P

Tak på forhånd :)Longio (#14)

Det var meget værre end hvad nogle af de andre fortæller dig.
Du sidder ganske rigtigt og skriver din kode på papir, og så går du ellers i gang med at indlæse binært via et sæt kontakter på fronten. Er du heldig skal du ikke selv sætte adressekontakterne og kan nøjes med data. Er du uheldig er der rigtigt mange kontakter der skal stå ens. Ofte var man 2 om at gøre dette: Den ene satte kontakterne, og den anden kontrollerede at de stod korrekt inden man gik videre.
Her ser du et eksempel på et sådant frontpanel

#20: Zombie Steve Jobs

22. jun. 2011 10:08

Ville være imponeret, hvis der stod:

8-årig laver 18-bit computer

It's not my fault I don't listen when you talk.

#21: Snabeldyhr

22. jun. 2011 10:12

Haha, god humor. :-D

#22: lll

22. jun. 2011 10:21

#5 structured computer organization. Jeg kan lige så tydeligt huske det citat :D

#23: the_dwarf4

22. jun. 2011 10:23

Ja, det gør den faktisk.... men på 8-bit hedder det "muffin"Corholio (#8)

But will it read?

#24: Alrekr

22. jun. 2011 11:01

Næste skridt for ham er nok at lave en simpel compiler, så han kan bruge "høj niveau" sprog som assembler eller C.milter (#18)

Ret beset er Assembler lav niveau-sprog, mens C er høj niveau. Forskellen er, at C kan du skrive uden at skulle tænke på eks. registre i MCU, og du behøver ikke tænke på hvor mange bit dit system er. Med Assembler skal du tænke på det hele selv. Det giver en mindre kodemængde, men langt større kodebesvær.

Er der nogen der vil forklare mig en ting.

Hvis vi nu antager at der ikke fandtes computere før den som han har lavet. Hvordan vil man så have muligheden for at skrive noget software til den. Man vil da ikke tage og skrive det på et stykke papir og skanne det? ;P

Tak på forhånd :)Longio (#14)

Udover det allerede nævnte: Hulkort. Tilbage i tiderne kunne man skrive software på papir (altså - binært, ikke noget med at skrive if-then-else) og sende 'ud i byen' til kodedamerne, som så skrev det ind på hulkort. Hulkortene kom tilbage, og du kunne proppe dem ind i computeren. Hvis der var programfejl skulle du så gennemgå hulkortene for at finde fejlen.

Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES

#25: TrolleRolle

22. jun. 2011 11:03

#12 Hvorfor bliver du ved med at ævle om at den er økovenlig?

Med din logik er en plæneklipper "økovenlig" bare fordi den kun bruger 1 liter benzin i timen.

Det ses jo tydeligt ud fra videoen at computerens regnekraft er begrænset. (F.eks. den måde det lige tager et kvart sekund at skifte skærmbillede.)

Dvs. "Mængde strøm per beregning" må være ufattelig høj sammenlignet med nutids cpuer.

Det er jo ikke for ingenting at man er gået væk fra at bygge computere på den måde som han har gjort, og istedet smelte det hele sammen i en lille klump silicium med få nanometer mellem lederne.

#26: Alrekr

22. jun. 2011 11:27

Unkown command

Protip: Type helpyuotubevideo

Newz.dk på den fede måde: http://knowyournewz.dk/index.php?title=SNES

#27: Darwind

22. jun. 2011 11:57

#14

Verdens første computer fungerede sådan her... Det består jo af strømme, så damerne på billedet flytter bare rundt på ledningerne for at lave udregninger ;)

On topic: Han burde også lave en mus til sit lille vidunder :P

#29: msl0t

22. jun. 2011 13:00

#2 Du ville have været en nyhed for 50 år siden, http://en.wikipedia.org/wiki/Clown

Hvis dette IKKE er en nyhed så ved jeg ikke hvad definitionen på en nyhed er.

#30: demolition

22. jun. 2011 13:13

Det er da et meget sjovt projekt og viser også at han har rimeligt styr på hvordan en computer virker, men det er jo altså også noget som er gjort før, og for mange år siden.
Jeg ville have været meget imponeret over hans ihærdighed hvis han havde lavet RAM kredsene med TTL kredse frem for at bruge SRAM kredse. :-)

#31: SAN

22. jun. 2011 13:19

Jeg ville have været meget imponeret over hans ihærdighed hvis han havde lavet RAM kredsene med TTL kredse frem for at bruge SRAM kredse. :-)demolition (#30)

Der er sådan set ikke noget svært ved at lave SRAM af transistorer (eller færdige gates), det kommer bare til at tage lang tid, fylde rigtigt meget, og bruge en masse strøm.

Tænkte også på det citat af Tanenbaum da jeg læste nyheden :-P

#32: MrBilde

22. jun. 2011 13:38

Og selvfølgelig skal han starte på job hos MS i næste måned haha :-)

Et andet kick ass projekt: homemade 8-bit synthesizer

#33: Mulpacha

22. jun. 2011 13:39

Er der nogen der vil forklare mig en ting.

Hvis vi nu antager at der ikke fandtes computere før den som han har lavet. Hvordan vil man så have muligheden for at skrive noget software til den. Man vil da ikke tage og skrive det på et stykke papir og skanne det? ;P

Tak på forhånd :)Longio (#14)

Hahaha, priceless kommentar.

(Hint: jo det var præcis det man gjorde bl.a. med hul-strimler i computerens barndom)

Jesus knows I pirate and he doesn’t like it.

#34: MortenH

22. jun. 2011 13:41

Det er alt sammen meget fint, men hvorfor fanden skal folk altid smide latterlig musik på youtube videos :(

#35: kasperd

22. jun. 2011 13:46

Jeg ville have været meget imponeret over hans ihærdighed hvis han havde lavet RAM kredsene med TTL kredse frem for at bruge SRAM kredse.demolition (#30)

RAM må uden tvivl være den mest kedelige del af sådan en maskine at lave hvis man selv skal konstruere den celle for celle.

I princippet er der ikke nogen stor forskel på SRAM og CPU registre. Med RAM skal der bare laves mange flere af dem.

At bruge færdige RAM kredse vil heller ikke begrænse designet ret meget. Man har stadigvæk frihed til at designe instruktionssæt, I/O kredse og alt det andet som man har lyst til selvom RAM interfacet allerede ligger fast.

Jeg kan sagtens forstå hvorfor man ville vælge at bruge færdige RAM kredse.

<p>Ein Plakat der APG passt immer</p>

#36: Smiley

22. jun. 2011 20:39

Hvis han nu havde gjort det i minecraft...

At skrive en bil analogi er at indrømme man har tabt. Både fordi det ikke giver mening og fordi man ikke har nogen fantasi.

#37: Mnc

22. jun. 2011 21:08

Hvis han nu havde gjort det i minecraft...Smiley (#36)

http://www.youtube.com/watch?v=LGkkyKZVzug

#38: Chewy

23. jun. 2011 01:53

[22:17] [+rackbox] ldrada -> hvem kunne så give flest blowjobs? [22:17] [+ldrada] rack: Mig.

#39: Smiley

23. jun. 2011 04:20

#37
Kender den godt, men han er ikke helt færdig :)
edit:

#38
Nice, han er kommet videre. Impressive.

At skrive en bil analogi er at indrømme man har tabt. Både fordi det ikke giver mening og fordi man ikke har nogen fantasi.

#40: rookie2202

23. jun. 2011 07:04

Det er alt sammen meget fint, men hvorfor fanden skal folk altid smide latterlig musik på youtube videos :(MortenH (#34)

I det her tilfælde har han jo brugt 8 bit musik, til sit 8 bit system.... DET ER GENIALT, SÅ FAT DET DOG! xD

#41: Thoroughbreed

23. jun. 2011 10:03

#40 NETOP!... det var fra computerens spæde barndom!..

Andre:
Stop dog med "det villevære en nyhed for 50 år siden" - "det ville være smart hvis han gjorde sådan og sådan" ..

Janteloven har magt på Newz.dk - der er jo absolut INGEN herinde der kunne gøre ham efter (ikke svjv ihvertfald) ...

Derfor lad os da give knægten kudos for at lave sin egen computer af ledning-stumper og nogle få transistorer!... Ih altså ..

Er først ved at lære hvordan man troller og smider madding ud ... Teach me oh powerfull newz! - http://www.knowyournewz.dk -

#42: Mnc

23. jun. 2011 10:04

Ih altsåThoroughbreed (#41)

:D

#43: Delkrak

24. jun. 2011 19:04

#30 SRAM blokke består af 4 transistorer, så han holder sig stadig indenfor TTL. Ligeledes syntes jeg heller det er nødvendigt at lave de to 4-bit ADDER kredse(ligger to binære tal sammen).

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger