Annonce

Nyt fra microsoft

Indsend nyhed

Del dine opdagelser!

Afstemning

Hvornår har du sidst været til LAN?

  • 56%Det er er mere end et år siden
  • 12%Har aldrig været til et LAN
  • 10%Inden for det seneste år
  • 6%Inden for de seneste 2-4 uger
  • 6%Inden for de seneste 3-4 måneder
  • 6%Inden for den seneste uge
  • 5%Inden for de seneste 5-8 uger
18,5" LCD kræver kun en USB-forbindelse
Billede: Tech-On!

18,5" LCD kræver kun en USB-forbindelse

31. maj 2010 17:15Skærme der blot kræver en USB-forbindelse i stedet for en tilslutning til et grafikkort er set før, men til SID 2010 har Samsung fremvist en ny variant, skærmen får også strøm via USB-kablet.

Ved at tilslutte skærmen til to USB-porte via et Y-kabel, kan skærmen byde på et 18,5 tommer panel med en opløsning på 1366x768 pixels, ved en lysstyrke på 250 cd/m2 og en kontrast på 1.000:1.

Den nye skærm forbruger blot 6,3 watt da det er lykkedes Samsung at udvikle et panel der er ekstra lysgennemsigtig, samtidigt med at de har kunne øge lysstyrken fra lyskilden, uden at øget energiforbruget.

Den øgede effektivitet for lysdioderne der anvendes, går dog på bekostning af levetiden, som falder fra normalt 50.000 timer til 30.000 timer.

Samsung har ikke oplyst noget om en pris for den nye skærm, men regner med at starte masseproduktion af den i løbet af 2011.

#1: ufomekaniker

31. maj 2010 17:22

Der står ingen steder hvor mange Hz den kan klare uden at forstyrre de andre enheder der er tilsluttet USB stikket i samme computer. Det kan jo være at man ikke kan afspille en film fra en USB harddisk uden det lagger på skærmen.

#2: Silver Mane

31. maj 2010 17:23

Fedt nok. Glæder mig til den da at alle kabler kun har en typer interface, ville gøre det hele nemmere. Okay, den kan så kun leve 30.000 timer, men det er vel stadig næsten 4 år, på konstant brug? Det er sgu da rigelig, de fleste har vel ikke skærmen tændt mere end 8 timer om dagen (Sådan cirkus)

#3: newz-ghostface

31. maj 2010 17:34

#1 det er ligegyldigt. Det er ikke meget mere end proof of concept, og jeg tror ikke på det kommer i masse produktion i sit nuværende tilstand, uanset hvad artiklen siger. Det er et udgangspunkt for produktion af nyere skærme og på længere sigt vil det betyde vi kan få skærme der har samme specs som de nuværende, som kræver mindre strøm og kun har et kabel hen til maskinen.

Fra USB2 til 3 skete der rigtig meget for standarden og den tillader umiddelbart ikke en enhed at sluge det hele:

The bus power spec has been increased so that a unit load is 150 mA (+50% over minimum using USB 2.0). An unconfigured device can still draw only one unit load, but a configured device can draw up to six unit loads (900 mA, an 80% increase over USB 2.0 at a registered maximum of 500 mA). Minimum device operating voltage is dropped from 4.4 V to 4 V.

I takt med USB også bliver opgraderet og teknologien på skærmene tillader billigere (rent strømmæssigt) komponenter så ender vi på længere sigt med nogle skærme der fungerer til andet end bare "show". Den de viser frem her er ikke meget mere end en fancy billedramme.

I have ascended to a higher plane of sarcasm. Please send all Complaints to: /dev/null Have a Nice day

#4: Decipher

31. maj 2010 18:02

#1 Hvad i alverden skulle skærmens opdateringsfrekvens have med "lag på andre porte" at gøre? Frekvensen er i øvrigt næsten ligegyldig på LCD skærme i forhold til CRT.

Uenig er ikke det samme som irrelevant. Mod ordentligt eller lad helt være.

#5: SpYkE112

31. maj 2010 18:28

#1 Hvad i alverden skulle skærmens opdateringsfrekvens have med "lag på andre porte" at gøre? Frekvensen er i øvrigt næsten ligegyldig på LCD skærme i forhold til CRT.Decipher (#4)

Jo højere opdarteringsfrekvens, desto højere båndbredde forbrug, og eftersom USB i forvejen ikke er specielt båndbredde stabilt, så kunne det jo gå hen og blive et problem hvis USB hubben blev overbelastet og man derfor ikke ville kunne bruge sine andre USB devices..

Badabum

#6: Panda.dk

31. maj 2010 18:48

#5
Nahhh. Et USB 2.0 kan klare op til 480mbit/s og da skærmen kun er på 18.5" så har den jo også kun en forholdsvis lav opløsning, så der burde være rigeligt med båndbredde.

Asus P6T Deluxe V2 Intel Core i7 D0 920 @ 3150mhz (1.01875V) Corsair XMS 6GB 7-8-7-20-74-1T 1503mhz 1.56V Asus 5870 Matrix 2GB Corsair HX850...

#7: buchi

31. maj 2010 19:42

det #1 mener, er at der "kun" er 480Mb tilrådighed på hvert rodhub. Problemet er hvis der er flere enheder på hvert rodhub, så vil der selvfølgelig ikke være 100% båndbredde til alle enheder. Men nej, frekvensen har intet at sige. En skærm som denne må formodes at have intern frambuffer, hvorfor det kun vil være elementer i billedet der er forsinket. Den vil i øvrigt nok ikke egne sig til film, medmindre den understøtter dekodning af billedet.

#8: SpYkE112

31. maj 2010 20:36

#5
Nahhh. Et USB 2.0 kan klare op til 480mbit/s og da skærmen kun er på 18.5" så har den jo også kun en forholdsvis lav opløsning, så der burde være rigeligt med båndbredde.Panda.dk (#6)

DVI har en båndbredde på et Gbit/s ? Godt nok forgår alt regningen nok inde i skærmen da det vel er et "eksternt" grafikkort, but still.. Selv gammeldags PCI har jo en båndbredde på lidt over 1 Gbit, og det er vel nogenlunde samme information der skal bevæge sig mellem pc og denne skærm?

Badabum

#9: Laziter

31. maj 2010 22:55

Jeg vil ikke påstå at jeg er noget matematisk geni, men ved 50 Hz skal der ca. 7 MB data til skærmen hvert sekund (1366*768*50/8) <- håber det er korrekt.
Det kan USB 2.0 sagtens klare og endda læse fra en ekstern harddisk på samme hub mens skærmen opdateres. Jeg vil dog ikke udlukke at lag ikke vil opleves hvis både skærm og HD skal samarbejde på samme hub, men mon ikke der bliver skrevet nogle fornuftige drivere der kompenserer for det, evt. gennem en cache løsning?

#10: tomas1991

31. maj 2010 23:02

er jeg den eneste der tænker, at det er en idiel skærm til en konsol?

#11: Major-pepper-pants

31. maj 2010 23:02

Nu i andre snakker om båndbredde - så vil jeg snakke om strøm.

Der står at den bruger 6,3W.

Fra en USB 2.0 port kan der max trækkes 0,5A dvs. 1A fordi den bruger to porte.

1A*5V=5W - så den vil ikke være nyttig, hvis den nu blev sat i poduktion, og du sad med udelukkende USB 2.0 porte?

Lidt info:

USB 3.0 & USB On-The-Go supply 1800 mA[9.0W] (for dedicated battery charging, 1500 mA[7.5W] Full bandwidth or 900 mA[4.5W] High Bandwidth)Wikipedia

EUD-HTX @ Sønderborg

#12: badpip

31. maj 2010 23:03

Jeg vil ikke påstå at jeg er noget matematisk geni, men ved 50 Hz skal der ca. 7 MB data til skærmen hvert sekund (1366*768*50/8) <- håber det er korrekt.?Laziter (#9)

Ja hvis der er monokromt - ellers hedder regnestykket (1366px*768px*32bpp*50/8) ~ 210MB/s dér kan usb2.0 ikke følge med...

De bruger sikkert en USB->PCI bridge og en lille GPU som de fleste USB Docking stationer...

#13: Laziter

31. maj 2010 23:10

#12:

Ja selvfølgelig, det glemte jeg lige i regnestykket.
Nu er det så et TN-panel der sidder i skærmen, det klarer ikke 32bpp alligvel (svjh), men alligevel bliver datamængden ret stor, selv ved 24bpp.
Jeg ser frem til at få lidt mere info omkring denne skærm, den virker ret spændende og på en måde attraktiv som ekstra skærm til laptoppen.

#14: T_A

1. jun. 2010 00:25

Ahh glæder mit til en verden hvor alt kører på samme type kabel. Fremtidens usb kabel så hver enhed har et kabel til PC og det er lige meget hvilken en port man bruger til hvad.

Men der går nok lidt tid inden dette bliver en realitet.

#15: el_barto

1. jun. 2010 09:09

Jeg har en Samsung U70 (samme koncept som den omtalte skærm) og er ikke voldsomt imponeret af DisplayLink-teknologien.

Det er hit & miss hvilke applikationer der vil køre på skærmen. I de fleste tilfælde vil det at trække applikationen ned på skærmen, crashe applikationen.

Det er både et problem på Win XP og Win 7.

Og glem alt om at afspille film flydende :(

Det største ankepunkt er nok at hverken ATi eller Nvidia opfatter skærmen i deres kontrolpanel (skærmdriver) så man kan ikke bruge genveje til at aktivere kloning af skærmen og lign.

#16: assassin2007

1. jun. 2010 12:22

Der står ingen steder hvor mange Hz den kan klare uden at forstyrre de andre enheder der er tilsluttet USB stikket i samme computer. Det kan jo være at man ikke kan afspille en film fra en USB harddisk uden det lagger på skærmen.Artikel (#0)

Mærkeligt, fordi når man øger effektiviteten på lysdioder stiger levetiden normalt også da de udvikler mindre varme og det er denne faktor der er afgørende for levetiden. Jo køligere lysdiode jo længere levetid.

Man kunne måske tænke sig til at det er end undskylding for at samsung har sparet kølingen til lysdioderne væk.

#17: Decipher

1. jun. 2010 13:20

Nu må mods fanme styre sig, hvordan kan et svar på en "relevant" kommentar være "irrelevant"?

You guys are all retards.

Uenig er ikke det samme som irrelevant. Mod ordentligt eller lad helt være.

#18: Coffey Mug

1. jun. 2010 21:16

Opdateringshastigheder?

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret bruger